DeepSeek i Volvo og Polestar: Kinas nye hemmelige våben?

datasikkerhed elbiler

DeepSeek er på vej i Geelys biler – bl.a. Volvo og Polestar. Det er et selvmål i forhold til et muligt forbud mod kinesisk software.

Moderne biler er fyldt med elektronik. Noget af det nyeste er kunstig intelligens, for eksempel i form af en robot, som man kan kommunikere med under kørslen. Senest har den kinesiske iværksætter DeepSeek bogstaveligt talt rystet verden og ikke mindst finansmarkederne med en effektiv og billig chatrobot. Kinesiske Geely, der bl.a. ejer Volvo og Polestar, meddeler nu, at man vil integrere DeepSeek i mærkets biler.

I så fald kan det vise sig at være et skud i egen fod. USA har vedtaget et forbud mod kinesisk software i biler i USA, og selvom det ikke er noget, vi hører ret meget om, er der næppe tvivl om, at amerikanerne presser sine allierede til at indføre et lignende forbud. Altså skal man ikke blive overrasket, hvis et lignende forbud bliver virkelighed her i Europa.

Kunstig intelligens i biler

Kunstig intelligens i biler er smart. Og nødvendigt for bilproducenterne at investere i. For især de yngre og kommende generationer af bilkøbere ser biler som andet end køreoplevelse og komfort og mere som et nyttigt redskab, hvor man under transporten fra A til B skal kunne foretage sig andet end bare føre sin bil. 

Mange moderne biler har allerede stemmestyrede assistenter, som man kan få til at udføre simple handlinger. Som for eksempel skrue op for klimaanlæggets varme, finde frem til en yndlings-podcast eller ringe til ægtefællen, så man kan spørge, hvad der skal købes ind på vejen hjem.

Blandt andre Volkswagen er i færd med at integrere ChatGPT som supplement til den assistent, som man kan få hjælp af i koncernens biler. Hos VW hedder assistenten IDA, og hvis IDA ikke kan hjælpe en VW-førers forespørgsel, vil forespørgslen fremover blive sendt videre til ChatGPT. Som så svarer gennem IDA. 

“ChatGPT får på intet tidspunkt adgang til bilens data. Spørgsmål og svar slettes straks for at sikre optimal databeskyttelse,” skriver VW i sin markedsføring af IDAs hjælper.

Og det er netop dét: Databeskyttelse, den enkeltes sikkerhed og i yderste konsekvens national sikkerhed, der er på spil.

Robotten har sit eget svar på alt

Med en såkaldt chatrobot vil bilen på en måde blive en reel samtalepartner. Måske endog en meningsdanner. Med den kunstigt intelligens-integrerede robot sætter kun fantasien grænser for det, man potentielt kan bruge chatrobotten til. 

Helt simpelt kan man spørge om turistattraktioner på ens vej, om fodboldstillingen i den tyske Bundesliga. Men man kan også bruge robotten til at forberede det oplæg, som man skal stå for næste dag på arbejdet, eller man kan bruge den kunstige intelligens som en slags samtalepartner om emner som … ja, politik, sikkerhed, verdensorden, fremtiden. I princippet alt. Hvor robotten så giver sin version af fakta og virkelighed, når man stiller spørgsmål.

Kinas myndigheder kan kræve

Det relevante spørgsmål, som mange allerede stiller nu, er: Vil DeepSeek potentielt kunne være et våben i det kinesiske diktaturs hænder? Som Hvilkenbil flere gange tidligere har beskrevet, er det et ubestrideligt faktum, at den kinesiske efterretningstjeneste til enhver tid vil kunne pålægge alle kinesiske borgere og virksomheder at samarbejde om “indsamling af data til beskyttelse af statens interesser”. 

Altså kan alle informationer, som kinesisk software – også informationer fra DeepSeek – i biler verden over opsamler, ende hos de kinesiske myndigheder. Er vi interesserede i det? Det er et spørgsmål, der i stigende grad overvejes. Hvilket det amerikanske forbud mod kinesisk software i biler er ét af flere eksempler på

Kinesisk tilpassede svar

Og hvad nu, hvis man bruger DeepSeek til at få svar på spørgsmål om lidt større emner end en god idé til nem aftensmad? De svar, man får, vil ikke nødvendigvis være i overensstemmelse med den objektive sandhed – i det omfang den findes. 

Efter DeepSeeks fremkomst for kort tid siden har flere eksperter testet den kunstige intelligens. Dagbladet Politiken spurgte bl.a. DeepSeek om Kinas behandling af det muslimske mindretal uighurerne i det vestlige Kina, hvor den kinesiske chatrobot endte med at svare, at “det ligger uden for mit område. Lad os tale om noget andet”. 

På spørgsmålet om, hvad der skete på Den Himmelske Freds Plads i 1989, hvor det kinesiske diktatur massakrerede studenter, bad DeepSeek også om, at der blev skiftet emne.

Kort om DeepSeek?

Til sidst lidt fakta om DeepSeek. DeepSeek er en kinesisk iværksættervirksomhed stiftet af ingeniøren Liang Wenfeng. DeepSeek blev stiftet i maj 2023, kun fire måneder efter at amerikanske OpenAI lancerede sin ChatGPT. 

DeepSeeks chatrobot hedder R1, en såkaldt AI-sprogmodel (Artificial Intelligence – kunstig intelligens) også kaldet LLM (Large Language Model). Mange test viser, at R1 overgår OpenAI’s bedste model, og DeepSeek hævder at have brugt ganske få midler på udvikling. Samtidig bruger DeepSeeks R1 under fire procent af den processor-kraft, som ChatGPT bruger.

DeepSeeks app er i dag den mest downloadede app i Apples App Store. Foreløbige ikke-videnskabelige undersøgelser antyder, at langt de færreste er klar over, at DeepSeek er kinesisk.  

Af redaktionen

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here