Den klassiske sedan kan få comeback

sedan
Bilmoden dikterer høje SUV-modeller. Men moden vil snart skifte til den lave og elegante sedan, mener flere bilbosser. Sedaner er ‘fremtidens fuckfinger’.

Høje og tunge SUV- og crossover-modeller er den højeste bilmode i disse år. Verden over stiger salget af de høje biltyper, der tilbyder en høj siddestilling, godt overblik og en følelse af usårlighed.

Men moden – også den for biler – skifter som bekendt hele tiden. Nye generationer har behov for at udtrykke sig anderledes. Det gælder ikke mindst unge menneskers behov for at være anderledes end deres forældre – også når de vælger bil.

sedan
Mercedes CLA er en sedan, der sælger godt – især blandt yngre bilkøbere.
Fuckfinger og tatovering

Derfor kan SUVernes mangeårige fremmarch snart få en ende. Afløseren bliver hverken vilde sportsvogne eller noget helt tredje, der end ikke er på tegnebrættet endnu. Nej, det bliver noget så konservativt og old school som den klassiske sedan. Altså biler med det oprindelige ‘tre-boks’ design motorrum, kabine og bagagerum. Alt sammen pakket nydeligt ind i lave, elegante linjer stik modsat tidens kantede SUVere. Det mener to af bilindustriens bosser, der kommer fra et par mærker med et stort fokus på bildesign.

“En sedan er fremtidens fuckfinger, den er morgendagens tatovering,” lyder det bramfrit fra Nissans næstkommanderende for globalt design, Alfonso Albeisa, i et interview med branchebladet Automotive News Europe.

Ifølge Nissans egne undersøgelser er især yngre bilkøbere ved at være trætte af SUV-modeller. De finder SUV-biler kedelige, og er interesseret i andre biltyper. Det anderledes, cool og måske lige frem provokerende valg ser ud til at være den klassiske sedan:

“Halvdelen af de yngre bilkøberes valg er baseret på et ønske om at gøre noget anderledes,” forklarer Alfonso Albeisa. Han fortæller, at da bilindustrien ikke er i færd med at opfinde en helt ny og banebrydende biltype, vil kunderne “vende tilbage til noget, der aldrig har været dårligt.”

BMW 2-serie
BMW satser på den nye 2-serie. En lav sedan, der er radikalt anderledes end en høj SUV.
Sedaner er bedre for miljøet

Håkan Samuelsson, topchef for Volvo, der sælger flere biler end nogensinde før, er helt på linje med kollegerne hos Nissan. Men Samuelsson lægger ikke bare vægt på yngre bilkøberes trang til – i overført forstand – at bruge deres bilkøb som en strakt langefinger: Den klassiske sedan får også hjælp af øget fokus på miljøet.

“Folk, der interesserer sig for længere rækkevidde, kan ikke se bort fra, at lavere, mere aerodynamiske biler gør det bedre. Derfor vil jeg ikke blive overrasket, hvis de markedskræfter baner vej for et comeback for mindre biler som sedaner. Især ikke for dem, der ikke har brug for en stor SUV,” siger han til Automotive News.

Hos Volvo tror man ikke bare på et comeback for den klassiske sedan. Fabrikken satser på det: Volvo har netop bygget sin første bilfabrik i USA. Den første bil, der trillede af samlebåndet i Charleston var en sedan, S60. De skal ikke bare sælges i USA. Halvdelen skal eksporteres til lande som Kina, Rusland og Sydamerika, hvor sedaner opfattes som ‘et symbol på succes’.

Flere sedaner på vej

Spørgsmålet er, om det samme kan ske i Europa. Her buldrer SUVerne fortsat frem, men flere bilmærker rører på sig med nye, elegante og ungdommelige udgaver af den klassiske sedan. Mercedes har stor succes med den kompakte CLA, mens BMW har netop afsløret konkurrenten 2-serie, som der er store forventninger til. Også på det danske marked.

Det skal blive spændende at se, om salgskurverne for de høje SUVere endelig har mødt loftet. Og om en ny generation af bilkøbere virkelig ser deres bedsteforældres klassiske sedan som det perfekte oprør mod forældrenes CO2-udspyende city-offroadere…

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here