En speciel hybrid med benzindrevet elmotor afløser diesel i den nye udgave af Nissans supersælger, crossoveren Qashqai. I Danmark til sommer.
Nissan Qashqai, som ingen kunne udtale navnet på i 2007, har siden premieren for 14 år siden været en succeshistorie med over tre millioner solgte i Europa. Succesen kan blandt andet tilskrives begrebet crossover – altså krydsningen mellem SUV, stationcar og hatchback – som netop Qashqai introducerede.
En biltype, som køberne kun er blevet mere og mere vilde med. Og en biltype, som stort set alle mærker med respekt for aktionærernes udbytte siden har sørget for at producere en masse af.
Nissan Danmark har siden 2007 solgt 36.000 Qashqai, og til sommer er man klar til at videreføre succesen med tredje generation. Mest interessant er en drivlinje, kaldet e-Power, som Nissan i nogen tid har benyttet på det japanske marked i Note og Serena. Måske genkalder nogle af Hvilkenbils læsere sig den eksklusive Fisker Karma, fremstillet i Californien af danske Henrik Fisker, og Opel Ampera/Chevrolet Volt, der for en halv snes år siden var genstand for berettiget opmærksomhed. Ampera blev endda Årets Bil i Danmark 2012. ’Fidusen’ var, at bilerne blev drevet af en eller flere elmotorer, men opladningen af batteriet fandt ikke sted ved stikkontakten. I stedet fungerede en benzinmotor som oplader.
Opleves som elbil
Nissan e-Power benytter i princippet samme fremgangsmåde som Ampera/Volt og Karma. I Qashqai e-Power starter den trecylindrede 1,5 liters benzinmotor, når batteriet har brug for strøm. Da batteriet er lille, vil det i praksis sige det meste af tiden.
Men da bilen altså udelukkende drives af elmotor med 190 hestekræfter, vil kørsel og køremåde i sagens natur være som at køre ren elbil. Bortset fra den lille finte – eller ulempe, om man vil – at man vil kunne høre benzinmotoren, der det meste af tiden dog må formodes blot at løbe med et moderat omdrejningstal for at holde strøm på batteriet.
Den manglende fuldelektriske Qashqai er umiddelbart et overraskende fravalg fra Nissans side. Især når man tænker på, at de har masser af erfaring med elbiler, idet de nærmest var elektriske pionerer med Leaf og for kort tid siden har færdigudviklet den elektriske SUV Ariya, der kommer på markedet i begyndelsen af 2022. Men også når man tænker på, at det politiske og folkelige pres for flere elbiler kun peger i én retning, og da udviklingen af elbiler og den tilhørende infrastruktur de kommende år vil tage kæmpestore skridt frem.
Men valget er selvsagt helt bevidst, da Nissan ser et uforløst potentiale i e-Power, og med Leaf og Ariya er godt med i CO2-regnskabet. Hvor langt Qashqai e-Power kører på literen, og hvor meget CO2, den udleder, er endnu ikke oplyst.
En meget mild hybrid
Den nye Qashqai vil også kunne fås med den nuværende 1,3 liters turbobenziner tilsat et såkaldt avanceret lithium-ion batterisystem, der primært vil sikre, at stop-start-automatikken standser motoren på vej frem mod det røde lys, når bilen kommer under 18 km/t. Motoren yder enten 140 og 158 hk, den kraftigste er parret med Nissans trinløse Xtronic-gearkasse og kan fås med firehjulstræk.
Den tredje Qashqai står på Nissan-Renault-platformen CMF-C, der danner basis for adskillige modeller i alliancen. Resultatet er et fornuftigt vægttab, større sikkerhed ved ulykker, et mere avanceret baghjulsophæng på modellen med firehjulstræk og ikke mindst mulighed for flere elektroniske hjælpesystemer. Den nye Qashqai er blandt andet udstyret med en avanceret automatisk nødbremse, aktiv vognbaneassistent, mulighed for et navigationssystem, der spiller aktivt med ved at aflæse vejens forløb, skilte og medtrafikanter og automatisk afpasse bilens hastigheden derefter.
Qashqai III er med sine 443 centimeter i længden fire cm længere end den nuværende, men på grund af den øgede brug af stærkere letvægtsmaterialer, der også fylder mindre, vokser bagagerummets volumen fra 430 til 504 liter.
Den nye Nissan Qashqai står klar hos de danske forhandlere til sommer. e-Power kommer dog først i begyndelsen af 2022.