Skoda viser den stort set produktionsklare udgave af mini-SUV’en Epiq, der bliver Skodas hidtil mindste og billigste elbil.
Nyhederne falder tæt i VW-familien i disse dage. Sådan må det være, når årets største biludstilling åbner i dag i München, og VW Group endelig er klar med koncernens hidtil mindste elbil.
I går løftede VW sløret for ID. Cross Concept, en 416 cm lang og højbenet SUV-udgave af mini-elbilen ID. Polo, som VW viste i let kamuflage-folie tidligere på ugen.
Nu er turen kommet til Skodas udgave, for naturligvis skal VWs tjekkiske mærke også have deres variant.
Elektrisk alternativ til Kamiq
Epiq hedder den 4,1 meter lange mini-SUV, der altså bliver lillebror til Danmarks mest solgte bil. Og det er spændende for Skoda, der har manglet et mindre og billigere alternativ til Elroq og den endnu større Enyaq. Begge elbiler går ganske vist som tjekkisk øl i Prag en fredag aften, men Skoda er VW familiens fornuftsmærke og mangler et elektrisk alternativ til mini-SUV’en Kamiq.
Det får Skoda endelig med Epiq, som der ikke overraskende er enorme forventninger til. Ikke mindst i Danmark, hvor Epiq kan blive en absolut topsælger, hvis prisen er rigtig.

”Epiq åbner et helt nyt model- og prissegment under Elroq, hvilket mange danskere har ventet på for at udskifte brændstofbilen med en elbil. Epiq bliver bilen til dem, der vil have en moderne, kompakt SUV med stort bagagerum og god rækkevidde. Vi har store forventninger til Epiq i Danmark, hvor den giver kunderne endnu flere valgmuligheder i Skodas elektriske modelprogram,” siger Martin Thorsen, direktør for Skoda Danmark.
Prisgæt: 220.000 kr.
Prisen kender vi dog endnu ikke, for den produktionsklare Epiq får først officiel premiere til foråret. Derefter skal vi ind i efteråret, får bilen står i Danmark. Med lidt held bliver det til priser fra ca. 220.000 kr. Måske lavere, hvis der kommer en udgave med mindre batteri end det, der ligger i udstillingsbilen i München og som giver en rækkevidde på 425 km.
Skoda Epiq står på samme MEB+ platform som VW ID. Polo og ID. Cross. Elmotoren ligger foran og trækker på forhjulene, og det udnytter Skoda til et rekordstort bagagerum for klassen på 475 liter. Til sammenligning har en konkurrent som Citroën ë-C3, der har samme udvendige størrelse som Epiq et bagagerum på 310 liter.
Andre konkurrenter bliver elbiler som Renault 4, Ford Puma Gen- e og Opel Frontera. Her kommer Skoda til at kunne tilbyde den længste rækkevidde af alle.
Jeep-agtige detaljer
Skoda oplyser endnu ikke noget om batteristørrelse, ladetider og motorkraft, men søsterbilen VW ID. Cross vil bl.a. kunne fås med en elmotor med 155 kW (211 hk). Det vil give god mening, hvis Epiq også kommer med en mindre motor og et mindre batteri, der kan holde prisen nede. Men alt det får vi formentlig første mere at vide om, når vi nærmer os premieren til sommer.

Med Epiq bringer Skoda deres nye ’Modern Solid’ design ned i en mindre bil. Epiq lægger sig tæt op af den kommende syv-personers SUV Vision 7, inklusive de Jeep-agtige udskæringer på for- og bagkofangerne. For- og baglygterne får også en ny, T-formet lyssignatur.
Tjekkerne viser endnu ikke kabinen i Epiq, men fortæller, at den bliver ”minimalistisk, men har fysiske knapper kombineret med drejeknapper med haptisk berøringsfeedback, som man kender det fra Skoda Superb og Kodiaq.”