Intuitive løsninger kendetegner Tesla. Så hvorfor sidder ladeporten ikke foran, da de fleste instinktivt kører forlæns ind til stikkontakten.
Den tidligere chefingeniør hos Tesla har en lettere finurlig og overraskende forklaring på, hvorfor Teslas ladeport sidder helt bagerst på venstre bagskærm.
Peter Rawlinson, som i dag er topchef for elbilmærket Lucid, var i 2010 chefingeniør hos Tesla, og han spillede en central rolle, da Teslas første elbil, Model S, skulle udtænkes helt fra bunden.
Rawlinson fortæller, at han pressede på for at få placeret ladeporten på venstre forskærm. Rawlinson prøvede – ifølge Rawlinson – at forklare Tesla-boss Elon Musk, at “de fleste amerikanere foretrækker at køre forlæns ind”. Og når man gør det, så ønsker man at have ladeporten foran, så man ikke skal trække kablet langs siden af bilen hen til bagenden med risiko for at snuble i det.
Elon Musks garage
Rawlinson argumenterede desuden for – ifølge Rawlinson – at ladeporten ikke skulle sidde på forreste kofanger som på Nissan Leaf, da den i så fald ville risikere at blive ødelagt af “små” påkørsler. For eksempel i forbindelse med parkering eller i tæt bytrafik.
![](https://hvilkenbil.dk/wp-content/uploads/2025/02/Peter-Rawlinson-300x131.jpg)
Dér blev den så heller ikke placeret, for Elon Musk insisterede på, at en ladeport foran ville ikke fungere for ham. Fordi det ikke var foreneligt med hans daværende garages indretning.
Og det eneste mulige sted at placere Model S’ ladeport, så bilen ville passe ind i Musks garage, var altså helt tilbage på venstre bagskærm.
Og sådan blev det. Historien har vi fundet på det amerikanske webmedie Electrek.
Fra Tesla til Lucid
Elon Musk har flere gange – efter at Peter Rawlinson i 2019 blev topchef hos Lucid Motors – hævdet, at Rawlinson ikke spillede så betydelig en rolle i udviklingen af Model S. Hvilket formentlig må ses som et udtryk for, at Musk ikke ønsker at give en nuværende konkurrent æren for den første Tesla.
Faktum er, at Rawlinson var helt central i udviklingen af Model S sammen med et team på i alt 150 ingeniører.
Rawlinson er englænder og var før Tesla-tiden ingeniør hos Jaguar og Lotus. Sammen med en gruppe kollegaer stiftede han i 2016 Lucid Motors og blev tre år senere CEO. Aktiemajoriteten i Lucid Motors sidder en saudiarabisk fond på, og fabrikken ligger i Arizona, USA.
Lucid Air – en bedre Model S
Første elbil – Lucid Air – kom i efteråret 2021, og den minder på påfaldende mange punkter om Tesla Model S. Rawlinson medgav da også til Lucid Air-premieren, at målet var, at Lucid Air skulle være “en bedre Tesla Model S”.
![Lucid Air](https://hvilkenbil.dk/wp-content/uploads/2025/02/Lucid-Air-300x183.jpg)
Airs ladeport sidder i øvrigt på venstre forskærm bag hjulkassen. Lige dér, hvor Rawlinson i sin tid mente, at Model S’ ladeport skulle placeres.
Lucids succes er dog en helt anden end Teslas. I USA blev der i 2022 og 2023 kun solgt lidt over 15.000 styk. Lucid Motors har kontorer i fire europæiske lande – Tyskland, Holland, Schweiz og Norge – de europæiske salgstal er ikke tilgængelige på Lucid Motors hjemmeside. Ifølge tyske Auto Motor und Sport havde Lucid frem mod november 2024 solgt 700 styk Air i Tyskland.
Musk fik ret
![Lucid Gravity](https://hvilkenbil.dk/wp-content/uploads/2025/02/Lucid-Gravity-300x169.jpg)
Næste model fra Lucid hedder Gravity og er en stor SUV. Den ventes at komme til salg i USA senere i år.
Som en lille afsluttende kuriositet: Tesla har i USA ligesom i Europa åbnet dele af sit Supercharger-netværk for andre bilmærker. Også for Lucid, og ifølge amerikanske Electrek siger Peter Rawlinson, at siden man ofte bliver nødt til at bakke ind til Teslas Superchargere, da de er designet til, at bilerne har ladeport langt tilbage på venstre bagskærm, er ladeporten på Lucid Gravity ikke placeret samme sted som på Air … men på venstre bagskærm.
Som Rawlinson siger: “Det er ret skørt. Men, if you can’t beat them, you’ve got to join them.
Af redaktionen