Det trækker op til stigende afgifter på elbiler fra nytår

Foto: Marie Hald, grafik: Hvilkenbil

Den nye skatteminister lægger op til at indfase de planlagte afgiftsstigninger fra årsskiftet - alle elbiler over 363.000 kr. vil blive dyrere.

Efter flere måneders spekulationer om fremtidens afgifter på elbiler, bryder Socialdemokratiet nu tavsheden. Det er partiets nye skatteminister, Ane Halsboe-Jørgensen, der i et skriftligt svar til Jyllands-Posten giver den første indikation af, hvad planen er med de meget omtalte elbil-afgifter.

“Registreringsafgiften for elbiler står i udgangspunktet til at stige en smule i 2026, så elbiler med en pris over 366.000 kr. bliver en anelse dyrere. I regeringen følger vi området tæt, og vi er klar til at reagere, hvis det viser sig nødvendigt,” skriver skatteministeren til avisen.

Fastholder oprindelig plan

Dermed er Ane Halsboe-Jørgensen tæt på at bekræfte det, som de fleste politiske iagttagere længe har anset for at være den mest sandsynlige udgang på regeringens fastkørte forhandlinger om afgifter på elbiler: Man holder sig til aftalen om såkaldte grønne afgifter fra 2020, hvor planen hele tiden har været langsomt at indfase registreringsafgifter på elbiler fra 1. januar 2026.

Konkret betyder det, at det beløb, der i dag afgør, om der skal betales afgift på elbiler, rykker ned fra 419.000 til ca. 363.000 kr.

Afgiften indfases dog langsomt, så elbiler, der kun koster lidt over 363.000 kr., i 2026 kun bliver nogle få tusinde kroner dyrere - formentlig 6.000-7.000 kr.

Ifølge beregninger, som FDM har lavet tidligere i år, vil elbiler, der koster 400.000 kr. blive omkring 27.000 kr. dyrere, mens elbiler, der i dag koster 500.000 kroner, vil stige omkring 50.000 kr.

Afgift skal fordobles 

Frem mod 2030 falder afgiftsgrænsen yderligere, så endnu flere elbiler får pålagt øget registreringsafgift. Planen er, at fordoble afgiften på elbiler fra de nuværende 40 til 80 procent i 2030.

Selv med en fordobling af afgiften slipper elbiler væsentligt billigere end fossilbiler, der er pålagt 150 procent registreringsafgift.

Formålet med at fritage elbiler har været at sætte gang i omstillingen til elbiler for at nedbringe bilernes CO2-udslip. Det er gået over al forventning: mere end to ud af tre nye biler, der i dag sælges herhjemme, er elbiler. På ganske få år er der kommet knap en halv million elbiler ud på de danske veje - det svarer til næsten 20 procent af den danske bilpark. Dermed er man godt på vej til at indfri den politiske ambition om at nå én million elbiler i Danmark i 2030.

Kostbar succes

Succesen har dog ikke været gratis. I 2020 vurderede man, at afgiftsfritagelsen for elbiler ville koste statskassen 12 mia. kroner i tabte indtægter frem til 2030. 

Virkeligheden har vist sig at være langt dyrere - ikke mindst fordi elbiler har solgt bedre end forventet. Ifølge Skatteministeriets egne beregninger har de grønne bilafgifter alene i perioden 2021 til og med 2024 betydet, at staten er gået glip af indtægter på 76 mia. kroner.

De penge mangler man nu, hvor der bl.a. skal findes penge til en massiv oprustning af det danske forsvar.

Regeringspartnere vil afskaffe afgift

Behovet for øgede indtægter trumfer formentlig regeringspartnerne Venstre og Moderaternes ønske om helt at afskaffe registreringsafgiften på elbiler. Angiveligt ønsker de to partier i stedet at øge ejerafgiften for på den måde at lægge afgiften på brugen af bilen og ikke selve bilen. En model, der senere kan bruges til en overgang til såkaldt roadpricing, hvor man elektronisk overvåger alle bilister, og lader dem betale for hver kørt kilometer.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here