Livet er fuldt af svære, men vigtige valg. Et af tilværelsens store spørgsmål er, om Mondeo eller Passat er den bedste firmabil. Hvilkenbils Jens Velling er ikke i tvivl.
I denne uge skal vi foretage endnu et af de mange svære, men vigtige valg, som tilværelsen byder på: Rød eller blå, Helle eller Lars, A-velfærd eller V-velfærd?
Den er svær. Jeg er som altid i tvivl. Som jeg er det, når valget handler om Messi eller Ronaldo, café latte eller cappuccino, Netflix eller en tur i biffen.
Luksusproblemer javist, men alligevel aktiverer de mit vægelsind i en grad, der kan gøre mig lettere handlingslammet.
Sådan har jeg sædvanligvis også haft det med et andet af de afgørende valg, som tusindvis af danske firmabilister træffer hvert år: Skal der stå Mondeo eller Passat på bagsmækken af den firmabetalte tjenestevogn?
Jo, der findes alternativer, men salgstallene fortæller en klar historie: Ford og VW styrer i firmaklassen, og selv vellykkede alternativer som Mazda 6 og Opel Insignia må finde sig i at være firmabilernes svar på juniorsælgere sammenlignet med seniorsælgerne Mondeo og Passat. Sådan har det været i årtier – duellen mellem Mondeo og Passat en af de mest veldefinerede og langvarige på bilmarkedet.
Set herfra har det som regel været tæt på dødt løb: Begge biler byder på plads, komfort og tysk kvalitet for alle pengene. Den lille smagsforskel har altid været, at Mondeo er en knivspids mere sportslig, mens Passat lokker med lækrere finish. Det har de gode folk i Wolfsburg så også taget sig betalt for, og det har gjort udslaget for mig: Med de mest underholdende køregenskaber, den bedste plads og laveste pris har Mondeo akkurat været min favorit.
Men så skete der noget afgørende omkring nytår: Næsten samtidig lancerede Ford og VW nye udgaver af deres store mellemklassemodeller, og det har rykket ved mit verdensbillede…
Ford nøjes med et gennemgribende facelift af den Mondeo, der hidtil har været min favorit. Med flot Aston Martin front, opgraderet interiør og et stemningsskifte fra sport til komfort, burde Mondeo ramme midt i midt midaldrende hjerte. Og havde nok også gjort det, hvis den – som oprindeligt planlagt – var kommet på markedet for næsten to år siden. Men Ford fumlede med produktionsplanen, og så ankom den faceliftede Mondeo på samme tid som ærkerivalen VW Passat.
Ærgerligt for Ford. For mens Mondeo bygger videre på forgængeren, er ottende generation af Passat baseret på helt ny teknik. En ny platform høvler 100 kg af vægten, skaber mere plads i kabinen selv om bilen er blevet mindre og gør det muligt at udstyre Passat med alt tænkeligt udstyr.
Det med vægten er afgørende: Passat er 100 kg lettere end Mondeo. Det gør den mere agil end Mondeo og i praksis lige så skarp og semisportslig på en snoet sognevej. Samtidig har de 150 heste i den fremragende 1,4 liters turbobenziner med cylinderfrakobling let spil, og er både hurtigere og mere sparsommelig end den tilsvarende 1,5 liters med 160 hk i Mondeo.
OK, det er små nuancer og måske skal du være feinschmecker for rigtigt at mærke og sætte pris på dem. Begge biler præsterer på et højt niveau og lige som i tilfældet med Helle og Lars, er der ikke tale om fundamentale forskelle, hvad enten du vælger den ene eller den anden.
Sagen er bare, at de små forskelle falder ud til VWs fordel. Passat sætter endda trumf på ved for første gang at være billigere end Mondeo. Ok, Ford yder større flåderabat, men på bundlinjen har Mondeo ikke længere fordel af at være billigere.
Det fejer den sidste tvivl af bordet for mig og gør valget overraskende let: VW rykker forbi min tidligere favorit Ford og får mig til at anbefale Passat som din næste firmabil.
Godt valg. Både til folketinget og med firmabilen…
PS Hvis salgstal er bilernes svar på en meningsmåling, er der solidt flertal til Passat: I årets første fem måneder har den solgt dobbelt så godt som Mondeo med 1.390 mod 690 styk.
Læs tests af de to spidskandidater her:
Min anbefaling er klart Passat’en. Men det er primært fordi, at den er billigere i drift, når man inkluderer forsikring osv. Jeg oplevede i hvert fald Passat var billigst, da jeg sammenlignede priser inde på https://www.forsikringsportalen.dk/bilforsikring/ inden vi købte ind i firmaet.
Tak for denne artikel. Kigger pt på en brugt bil, sandsynligvis Mondeo eller Passat fra årgang 2013 eller nyere til under 250.000. Gælder din udtalelse om at Mondeo er din favorit også for denne årgang? Bør man gå efter den faceliftede 2014 model eller en 2013?
På forhånd tak,
Kenneth
Hej Kenneth. Ja, før det seneste facelift er Mondeo den mest køreglade bil af de to, og da Mondeo også er billigere som brugt, vil jeg hælde til en Mondeo frem for Passat, hvis årgangen hedder 2013. Jeg har dog stor respekt for VW Passat, der også kører glimrende og byder på en mere lækker og solid oplevelse af finish og kvalitet i kabinen. De fleste Mondeo og Passat er med diesel, men vil du have benzinmotor, har VW Passat det største og bedste udvalg. God jagt og venlig hilsen, Jens Velling, hvilkenbil.dk.