Ford løfter sløret for en ny generation af elbiler, der skal komme som SUV, pick-up, crossover og hatchback, fremstilles i USA og koste fra 200.000 kr.
I sidste uge lovede Ford store nyheder: En ny elbil-platform, der skal danne basis for en ny generation af elbiler, der skal bygges hjemme i USA og være blandt de billigste elbiler på markedet. En revolution og et ”Ford T øjeblik”, som Ford chef Jim Farley lovede med henvisning til bilen, der satte bilproduktion på samlebånd.
Nu er ”Ford T øjeblikket” indtruffet. Ikke i form af en konkret bil, men med afsløringen af det, Ford kalder for deres Universal EV Platform, der på samme måde som Ford T skal revolutionere måden at bygge elbiler på.
Gør som Tesla
Her kan vi godt tillade os at blive lidt skuffede, for ret beset har Ford bare besluttet at gøre som Tesla. Det vil sige begynde på et blankt stykke papir, gentænke fremstillingsprocessen og fokusere meget mere på elektronik og software. Ford vil også benytte såkaldt ’gigacasting’ som Tesla, hvor de største og vigtigste dele af bilen støbes i enkelte, store stykker, der så sættes sammen til sidst.
Det sparer tid og penge. Ved at lave et såkaldt ”samlebånds-træ”, hvor bilen samles på tre sideløbende samlebånd, der mødes til sidst og skaber den færdige bil, hævder Ford at kunne fremstille de nye elbiler 15 pct. hurtigere.
Antallet af dele reduceres med 20 pct., Ford skal bruge 25 pct. færre fastgørelsesmidler og kan nøjes med 40 pct. færre arbejdsstationer langs med samlebåndene.
200.000 kr. og billig i drift
For bilkøberne bliver det til billigere biler. Ford kan sælge de nye elbiler fra 30.000 dollars. Det svarer til 200.000 danske kroner – og det er vel at mærke for en mellemstor elbil, der vil tilbyde mere plads end en 4,6 meter lang Toyota RAV4.
Driftsomkostningerne bliver også lave. Ifølge Ford vil det over fem år koste det samme at eje en af de nye elbiler på Universal platformen fra ny, som det koster at eje en brugt Tesla Model Y over tre år. Holder de tal, placerer Ford sig helt i bund over driftsomkostninger.
Hjemmelavet i USA
Udover en mindre revolution af det samlebånd, som Ford selv opfandt, kommer besparelserne også fra hjemmelavede batterier. Ford har investeret to milliarder dollars i selv at kunne producere LFP-batterier, der er billigere end de mere udbredte NMC-batterier.
I det hele taget fremstilles langt de fleste komponenter til den nye generation af elbiler hjemme i USA. Dermed slipper Ford for præsident Trumps skrappe importtold. Ford gør også præsidenten glad, fordi de skaffer de arbejdspladser, som er meningen med Trumps toldkrig mod resten af verden.

Som Rivian benytter Ford også såkaldt zone-computere i deres Universal EV platform. Det sparer 1.300 meter kabel og mere end 20 kg i hver eneste bil og holder prisen nede.
Lav pris, meget udstyr
At Ford faktisk har ramt en lav pris, understreges af, at de 30.000 dollars svarer til, hvad det i sin tid kostede at købe en Ford T.
Det er også kun omkring 5.000 dollars dyrere end den pick-up, som nystartede Slate med Amazon-stifter Jeff Bezos som investor har annonceret. Men modsat Slate, der er skåret helt ind til benet med manuelt rudeoptræk og ingen infotainmentskærm, vil Fords nye generation af elbiler have alt det udstyr, man forventer af en moderne elbil.
Begynder med pick-up
Første model på den nye platform triller af samlebåndstræet i 2027. Det bliver en mellemstor pick-up med fire døre og plads til fem. Altså mest til det amerikanske hjemmemarked, der elsker biler med lad. Derefter følger et væld af varianter som en SUV, en større SUV med plads til syv, en crossover, en MPV og formentlig også en mere kompakt hatchback.
Flere af varianterne forventes også at komme til Europa, hvor de kan konkurrere med kinesiske bilmærker på prisen.
Med to år til produktionsstart vil Ford senere fortælle mere om batteristørrelser, rækkevidde og ladetider. Ford lover dog allerede nu, at der ikke er sparet på motorkraften. Den kommende pick-up vil være hurtigere fra 0-100 km/t end en Ford Mustang Ecoboost – og det vil sige under fem sekunder.
Et sats med risiko
Selv om Ford egentlig bare gør, hvad nye bilmærker som Tesla og Rivian har gjort i årevis, bringer det dem alligevel foran andre bilproducenter, der ikke er nået lige så langt. Det skal blive spændende at se, om Ford også har en prisfordel, når de første biler på den nye platform kommer til salg i 2027.
Ford-boss Jim Farley erkender, at der er tale om en enorm satsning, som ingen endnu kender resultatet af.
”Vi havde brug for en radikal måde at lave billige biler på. Samtidig skal vi være bæredygtige og tjene penge. Der er ingen garantier for projektet. Det er et sats. Med en risiko. Jeg kan ikke med 100 pct. sikkerhed sige, at det vil virke. Der findes en hel bilkirkegård fuld af idéer, der ikke har fungeret,” sagde han i forbindelse med lanceringen af den nye elbil-platform.
Men han tror på, at det er det rigtige at forsøge at lave nye elbiler hjemme i USA i stedet for at importere dem fra fjernøsten. Og at det gavner en større sag:
”Dette projekt er større end Ford. Det handler om vores land,”