En fejl i dieselbilers partikelfilter tvinger Ford til at indkalde 860.000 biler i Europa til kontrol. Danske ejere får besked efter nytår.
Stort set hele paletten af Fords dieselbiler fra 2014 og årene frem har muligvis en fejl i partikelfiltret. Konsekvensen er, at cirka 860.000 biler i Europa skal en tur forbi værkstedet til kontrol.
Tilbagekaldelsen er sat i værk af det tyske Kraftfahrt Bundesamt (KBA), der kan sammenlignes med Trafikstyrelsen i Danmark. De tyske myndigheder er efter Volkswagens diesel-skandale i 2015 ekstra opmærksomme på dieselbilers udledning af skadelige stoffer, og derfor er der ingen kære mor, når uregelmæssigheder opdages.
Også et stort antal diesel-Ford i Danmark er omfattet af tilbagekaldelsen. Den danske importør har netop hørt om problemet og oplyser, at det samlede antal berørte danske biler “på nuværende tidspunkt er opgjort til 12.000”.
“De berørte kunder bliver orienteret i det nye år, hvor opdateringen også igangsættes,” siger kommunikationschef Lene Dahlquist til Hvilkenbil.
Alene i Tyskland er der tale om 164.000 biler.
På Fords regning
De berørte dieseler fra produktionsåret 2014 og frem er bl.a. B-Max, C-Max, Grand C-Max, S-Max, Galaxy, Mondeo, Focus, Fiesta og Kuga. Partikelfiltret skal testes og kalibreres, som det beskrives af det tyske magasin Focus.
Problemet er en potentiel revne i dieselpartikelfilteret (DPF). Fords danske kommunikationschef forklarer, at problemet kan opstå ved ekstraordinært høje temperaturer, og en revne kan føre til højere partikeludledning, hvilket kan resultere i et negativt resultat ved lovpligtige emissionstests.
En 10-årig/160.000 kilometers garanti for udskiftning af revnede partikelfiltre tilbydes, og Ford dækker omkostningerne for kunder, der allerede har fået foretaget reparation.
Tilbagekaldelsen foregår i faser, og vil inden årsskiftet starte med Ford Kuga 2,0 L Ecoblue. Ejere af andre modeller vil blive kontaktet i løbet af 2025. Ford understreger, at bilerne er sikre at køre, og at problemet kun vedrører emissionerne. Problematikken er ikke relateret til Volkswagens “dieselsag”.
Problemer tårner sig op
Den potentielt meget store udgift kommer på et dårligt tidspunkt for Ford. Fra årsskiftet træder nye miljøregler i kraft, og ifølge analyser ventes det at blive dyrt for Ford, når EU begynder at udskrive CO2-bøder til de producenter, der udleder for meget kuldioxid.
I november måtte Ford skrue ned for samlebåndenes hastighed på fabrikken i Köln, hvor elbilerne Explorer og Capri produceres. Årsagen er manglende efterspørgsel, og den tyske fagforening IG Metall frygter fyringer.
I samme måned indgik Ford i USA et forlig med myndighederne om at betale 165 millioner dollar (1,16 milliarder kroner) for at have været for langsom med at iværksætte en tilbagekaldelse. Umiddelbart efter blev Ford tvunget til tilbagekalde knap 600.000 biler i USA for at tjekke dem for bremsefejl og fejl i bilernes elektriske system.
Udfordringerne med kvaliteten og vigende salg resulterede i et dårligere regnskab for tredje kvartal end forventet. Ford er stadig en overskudsforretning – i tredje kvartal et plus på 900 millioner dollar (6,4 mia. kr.) – men forventningerne til årsresultatet er nedskrevet, og umiddelbart efter aflæggelsen af kvartalsregnskabet dykkede aktien med 4,8 procentpoint. I årets første ni måneder er værdien af Ford-aktierne ifølge Financial Times faldet med syv procentpoint.
Af redaktionen