Prisstigning: Fra årsskiftet bliver strømmen fra ladestandere dobbelt så dyr – det kan blive en forhindring for udbredelse af elbiler.
Lige som salget af elbiler er begyndt at gå bedre, er der nye sten på vejen for de miljøvenlige bilers udbredelse i Danmark.
Den 1. januar 2020 bliver det nemlig markant dyrere for elbilejere at ’tanke’ strøm ved ladestandere.
Det er en særlig undtagelse i elafgiftsloven, der fratager ladestander-selskaber retten til billig strøm gennem den såkaldte processtrøms-ordning, skriver Ingeniøren.
Lidt forenklet betyder det, at strømmen fra ladestandere mister den billigere afgift på strøm, som andre aktører i den danske industri ellers kan nyde godt af. Alt fra frisørsaloner til olieraffinaderier anvender den billige, såkaldte processtrøm.
Særreglen undtager altså firmaer, der sælger strøm til elbiler.
Afgiften på strøm til de kommercielle ladestandere vil stige fra 0,4 øre per kWh til 88,4 øre per kWh. Sidstnævnte pris er den samme, som de danske husholdninger betaler.
”Jeg kan roligt sige, at villigheden til at købe en elbil ikke bliver større, når prisen på el til opladning stiger,” siger professor i transportøkonomi ved Københavns Universitet Mogens Fosgerau til Ingeniøren.
E.ON, der bl.a. har Danmarks største ladenetværk til elbiler, oplyser, at el i ladestandere vil blive mindst dobbelt så dyr som direkte konsekvens af den højere elafgift.
‘Afgiftsbombe’
Markedsreguleringschef Peter Bjerregaard hos E.ON. kalder de nye priser for en ’afgiftsbombe’ under elbilsalget.
Skatteministeriets seneste beregninger viser, at hvis selskaber som E.ON fortsat får lov at sælge billig strøm vil staten gå glip af 30 millioner kroner i 2020 i manglende elafgifter.
Stigningen i elafgiften på strøm til elbiler kommer efter en række omlægninger i registreringsafgiften på el-biler.