Mens Chevrolet storsælger på verdensplan, kniber det i Danmark og resten af Europa. Salget skal øges ved at gøre Chevrolet til en ”billigudgave” af dyrere Opel’er.
Mens amerikanske General Motors’ mest folkelige mærke har succes på kæmpe markeder som USA, Rusland og Kina, kniber det mere på vore breddegrader. I Danmark gik salget af Chevrolet i årets første seks måneder hele 45 pct. tilbage sammenlignet med samme periode sidste år, og det er meget betegnende for europæernes forhold til Chevrolet: Mens Chevy-salget i EU ligger på under 200.000 biler, sælger en anden amerikansk-ejet rival som Ford næsten 1 mio. biler.
Hjemme i GMs hovedkvarter i Detroit skaber det panderynker hos topchef Dan Akerson. Han vil nemlig ikke nøjes med overordnet, global succes for Chevrolet, men ønsker at slå igennem på det europæiske marked. Og han er ved at miste tålmodigheden: For nylig udnævnte han den tredje chef for Chevrolet-salget i Europa på blot halvandet år.
Budskabet er klart – nu skal Chevrolet bide sig fast som en topsælger i Europa inden mærker som Kia, Hyundai og Dacia kører med alle kunderne i lavprisklassen.
GM vil slå to fluer med ét smæk
Akersons utålmodighed skyldes et presserende problem i GM koncernen. ”Generalen” ejer nemlig også tyske Opel, der nok sælger flere biler i Europa end Chevrolet, men kæmper med underskud og vigende salg. Opgaven for Akerson er derfor at slå to fluer med et smæk: Opel, der deler teknik med Chevrolet, skal relanceres som et finere og ikke mindst dyrere bilmærke. Her er nyheder som den lille livsstilsbil Adam og senest designstudiet Monza konkrete udtryk for, hvordan Opel allerede er i gang med at tilføre mærket noget mere prestige.
Målet er at rykke opfattelsen af Opel som et ”fornuftsmærke” på linie med Ford, Peugeot og Renault, til at konkurrere med Volkswagen, der med stor succes har indtaget positionen som et lidt finere mærke end Opel lige under prestigebilerne fra Audi, BMW og Mercedes. Det skriver branchebladet Automotive News i en analyse af GM’s planer for Europa.
Lykkes det at rykke Opel en halv klasse op, giver det samtidig bedre plads til Chevrolet, der så kan spille rollen som den ”billige” Opel. En strategi som netop VW udnytter maksimalt med VW som det dyre ”brand”, og det tjekkiske søstermærke Skoda som det fornuftige og billigere varemærke med kvaliteten i behold.
En anden del af strategien er at mindske forvirringen om, hvad Chevrolet egentlig står for. Chevrolet-modeller som Spark, Aveo og Cruze, der sælges i Europa, er alle fremstillet i Sydkorea ved hjælp af Opel-teknik. Den plan holder GM fast i – til gengæld vil man droppe at forsøge sig med ”ægte” amerikansk-fremstillede Chevrolet’er som eksempelvis sportsvognene Corvette og Camaro samt stikkontakt-hybriden Chevrolet Volt. De er nok spændende biler, men henvender sig til en helt anden kundegruppe end de billige modeller fra Asien.
Slå-to-fluer-med-ét-smæk strategien lyder indlysende rigtig, men kan blive en svær nød at knække, mener senioranalytiker Tim Marquardt fra instituttet IHS. Til Automotive News siger han:
Det vil kræve massive investeringer i nye modeller og masser af koordination for Chevrolet at finde ud af, hvordan mærket kan eksistere sammen med Opel og i det hele taget finde ud af, hvad det ønsker at være [i Europa, red.].”
Læs mere:
Opel viser ny designstil med Monza Concept
Blog: Opel har en plan…men hvor er pointen?