Effektive elmotorer er vigtigere end store batterier

elmotorer

De mest effektive motorer udnytter brændstoffet bedst muligt. Det gælder også elmotorer, hvor kampen om at optimere er i fuld gang.

Ganske som med de konventionelle benzin- og dieselmotorer skal elmotorerne være mere effektive, så de bruger mindst mulig strøm. For batterierne bliver næppe ret meget større, end de er nu, hvor normen for de største i langt de fleste elbiler ligger omkring 80 kWh.

Derfor flytter producenterne i disse måneder og kommende år deres fokus til elbilernes motorer.

Selvfølgelig er der stadig plads til optimering omkring batterierne: hurtigere opladning inklusive øget energitæthed i battericellerne, langt mindre brug af svært tilgængelige og miljøbelastende grundstoffer og mineraler samt mindre vægt for blot at nævne de umiddelbart vigtigste.

Men hvor fokus nærmest udelukkende har været på batterier, flyttes det ifølge branchefolk – som beskrevet i nyeste nummer af autobranchens fagblad Motor-magasinet – altså nu til elmotorerne.

Et eksempel på en mere avanceret og effektiv bil finder vi i den kommende Volkswagen ID.7 (billedet).

Med ID.7 fik ingeniørerne defineret, hvor meget elmotoren måtte fylde og veje, for at den kunne passe i det afsatte rum i bilen, og i forhold til de elmotorer, der ligger i koncernens øvrige modeller bestod opgaven blandt andet i at optimere sig frem til mindre friktion og forbedret køling. Hvilket – sammen med ID-7’erens aerodynamik – betyder, at en ID.7 med samme 77 kWh-batteri som i ID.5, men med en ydelse på 214 kW (svarer til 286 hk) i stedet for 150 (204 hk), har en rækkevidde på 615 kilometer i stedet for 533. Som beskrevet her på Hvilkenbil i april.

Flere ladestandere – mindre rækkeviddeangst

Begrebet rækkeviddeangst har i elbilernes første år fyldt meget, da de hurtige opladningsmuligheder på længere ture var for få. Det problem er aftaget og vil afhjælpes yderligere i takt med udrulningen af lynladere. Det er også en medvirkende årsag til, at fokus kan flytte fra batteristørrelse til en mere effektiv udnyttelse af strømmen.

Sammen med aerodynamik og vægt er mindre friktion og bedre køling oplagte forbedringspunkter, ligesom elmotorernes evne til at genindvinde bevægelsesenergi spiller en vigtig rolle. På det felt skal den såkaldte e-pedal i alle tilfælde kunne aktiveres og gradueres intuitivt under kørslen, så genindvindingen altid er mest effektiv i forhold til de aktuelle forhold.

I modsætning til benzin- og dieselmotorer bliver elmotorerne i fremtiden også en mere og mere integreret del af selve bilen. Altså vil elbiler i højere grad blive til i moduler med langt færre dele, færre svejsninger og sammenkoblinger, men flere dele støbt i aluminium.

Det nedsætter produktionsomkostningerne og den tid, det tager at producere bilerne – til gavn for forbrugernes pengepung.

Elmotorer holder

I Motor-magasinets tema om elmotorers fremtidige effektivitet berøres også elmotorers holdbarhed. Ifølge FDM viser den foreløbige erfaring, at elmotorer generelt holder bedre end benzin- og dieselmotorer.

I elmotorer kan langt færre ting gå i stykker, og sker det alligevel, vil det ofte være nemmere at udskifte. En oplagt udfordring her er selvfølgelig, at de færre komponenter til elmotorer generelt er dyre at udskifte, men når de holder længere end i benzin- og dieselmotorer er problemet måske ikke så stort.

[email protected]

2 Kommentarer

  1. Kan man senere måske montere et kraftigere batteri i stedet for det gamle? Har købt en hybrid og tænker på dette, når batteriet er slidt ned.
    Ens kørsel har utroligt meget at sige, hvor langt man kan køre på el. Når man tænker på det, kan man faktisk opnå den længde, som fabrikken angiver. (Kia Ceed 1.6 GDI sw phev).

    • Hej Tage. Du vil i dag kunne skifte batteriet i din Kia ud med et nyt – og det vil være dyrt, med mindre du er dækket af garantien. Kapaciteten vil være det samme, men på sigt kan man forestille sig, at batterierne vil yde mere. Udfordringen kan være at tilpasse den ‘gamle’ bils elektronik til et batteri med større kapacitet. Alt taler dog for, at det ikke bliver aktuelt: Der er lavet mange undersøgelser af batteriers levetid og generelt holder batterierne rigtigt godt og har ikke problemer med at holde de 70 pct. kapacitet, som de fleste producenter garanterer efter 8-10 år. Med venlig hilsen, Jens, Hvilkenbil.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here