Positiv særbehandling gør el-bilen Nissan Leaf til Nissans næstmest solgte model i Norge med 1.000 styk – herhjemme er der kun solgt 20.
Selvom Norge nærmest svømmer i olie, er der anderledes handling bag de fine ord om at gøre bilerne mere miljøvenlige. Som i Danmark er der ingen registreringsafgift på el-biler, men hertil sørger positiv særbehandling som kørsel i busbaner, gratis parkering og ingen moms på firmabiler for norsk succes for el-bilen Nissan Leaf.
I løbet af det seneste halve år har 1.000 nordmænd købt en Leaf, hvilket har gjort modellen til den næstmest solgte Nissan i Norge. Til sammenligning er der solgt 20 styk i Danmark – til trods for, at Leaf koster under 300.000 kr. og i 2011 vandt titlerne som Årets Bedste Bil i både Europa og hele verden.
Jeg er meget misundelig. Vi vil også gerne sælge 1.000 Leaf – både fordi det kunne være godt for Danmark og fordi vi har en super bil i Leaf, siger Peter Hal, landechef for den danske Nissan-importør til ing.dk.
Herhjemme vil Peter Hal og Nissan nu forsøge at gøre nordmændene kunsten efter: I løbet af 2012 skal samtlige danske Nissan-forhandlere gennem et kursusforløb, der skal klæde dem på til at sælge Leaf. Helt så stor succes som i Norge forventer Peter Hal dog ikke. Dels har nordmændene infrastrukturen på plads med ladestandere over alt, der i dag bruges til opvarmning af motorer om vinteren, dels har mange nordmænd råd til at anskaffe Nissan Leaf som bil nummer tre.
Fordele eller ej: El-biler er ind til videre meget langt fra at slå igennem i Danmark. Salget er nærmest ikke-eksisterende og prestige-projektet Better Place har endnu ikke åbnet én eneste af de batteriskifte-stationer, der skulle sikre længere rækkevidde for den hypede Renault Fluence el-bil. Tværtimod er Renault på vej med en ny generation af el-biler, der ikke behøver bruge Better Place’s skifte-stationer.
Dermed kan én af de mest omtalte satsninger på el-biler være på vej i glemmebogen, endnu inden det for alvor er kommet i gang.