Elbil eller ikke? Analyse viser store forskelle på verdensplan

prisforskellen elbiler

Der er stor forskel på, om bilkøberne er klar til at investere i en elbil, eller om de absolut ikke er klar. Det viser en global analyse.

Bilindustrien er under forandring. Stor forandring på meget kort tid. Midt i det hele står bilkøberne med både store forventninger og stor usikkerhed. Men tankerne om valg af næste bil er dog ret forskellige, afhængigt af i hvilket land bilkøberen bor. Det viser en stor analyse fra Deloitte, der har spurgt 30.000 mennesker i 30 lande om deres bil-overvejelser. 

Især i Japan og USA er folk meget lidt indstillet på at købe en elbil. I Japan oplyser kun tre procent, at de vil anskaffe sig en elbil; i USA er tallet fem pct. 29 pct. af japanerne kunne aldrig drømme om at købe en elbil, mens det tilsvarende tal i USA er 19 pct.

Til gengæld køber 62 pct. af amerikanerne helt sikkert en fossilbil næste gang, viser undersøgelsen. Lidt el kan dog lade sig gøre – hver fjerde amerikaner er indstillet på, at den næste bil skal være en hybrid – 20 pct. svarer hybrid, seks pct. ladehybrid.

I elbil-skeptiske Japan, Toyotas hjemland, hvor man siden før årtusindskiftet har kunnet vænne sig til hybridbiler, vil flere vælge hybrid end benzin og diesel. 43 pct. vil købe hybrid (hybrid 35 pct., ladehybrid 8 pct.). 41 pct. af japanerne vil købe en fossildrevet bil næste gang.

Stadig elbil-skepsis i Tyskland

Tyskland er et af de få europæiske lande, som Deloitte har foretaget sin rundspørge i. Her svarer 12 pct., at de aldrig kunne drømme om at købe en elbil. Kun 14 pct. er indstillet på, at deres næste bil skal være elektrisk. 

Over halvdelen af tyskerne er sikre på, at deres næste bil skal være benzin- eller dieseldrevet, mens cirka hver femte kigger på hybridteknologi – enten ladehybrid (9 pct.) eller hybrid (12 pct.).

I Kina, derimod, hvor antallet af elbil-producenter de seneste år er eksploderet, er det kun en pct., som aldrig kunne drømme om at købe en elbil. 27 pct. vil købe elbil næste gang, og 32 pct. vil købe en hybrid. 38 pct. svarer dog stadig, at de vil have en benzin- eller dieselbil.

Miljø og driftsudgifter

Deloitte har spurgt dem, der har erklæret sig klar til elbil næste gang, om de tre vigtigste grunde til, at de vil vælge en elbil. Her er de tre vigtigste årsager stort set enslydende: Lavere driftsomkostninger, køreoplevelse og bekymring for miljøet. 

Her stikker Tyskland dog lidt ud, idet hver tredje tysker angiver, at statsstøtte til køb af elbil vil kunne få dem til at gå elbil-vejen. Køreoplevelsen spiller en mindre rolle end statsstøtte, miljøhensyn og lavere driftsomkostninger.

I USA og Japan er det klart driftsomkostningerne, der betyder mest. Kineserne er dem, der er mest optaget af køreoplevelsen.

Japansk til japanerne

Det globale konsulenthus har blandt andet også spurgt til national loyalitet, og her viser det sig, at japanerne er klart de mest “nationalistiske”. 76 pct. af japanerne vil helt klart vælge en japansk bil næste gang, mens fem pct. er villig til at vælge en bil fra et andet land. 19 pct. er ligeglade med bilens oprindelsesland, så længe den bare opfylder de krav og ønsker, japaneren har til bilen.

39 pct. af tyskerne vil vælge en tysk bil, mens halvdelen er optaget af, om bilen opfylder krav og ønsker. Fordelingen i USA og Kina er stort set den samme – altså foretrækker lidt over hver tredje amerikaner en amerikansk bil, og hver tredje kineser en kinesisk bil, mens knap halvdelen af bilkøberne i USA og Kina er ligeglade.

Deloite-undersøgelse kan læses i fuld længde ved at klikke på linket her.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here