Elbiler: Endnu en kinesisk prisbombe på vej til Danmark

Første kig på Leapmotor A10 - en 4,2 meter lang el-SUV, der rammer lige dér, hvor mange danskere køber bil. Prisen vil begynde langt under 200.000 kr.

Leapmotor, kinesisk start-up producent af elbiler, gør klar til at smide endnu en prisbombe på det danske marked.

I denne uge lancerer mærket sin første model - B10 - i Danmark. Priserne begynder lige under 200.000 kroner for en veludstyret SUV på størrelse med danskerfavoritten Skoda Elroq med baghjulstræk, 160 kW (218 hk) og 361 km rækkevidde.

Det er en uhyre stærk pris. Som Leapmotor nu lægger op til at underbyde med titusindvis af kroner.

400 km rækkevidde

I disse dage viser Leapmotor nemlig den lidt mindre A10 på biludstillingen i Guangzhou. A10 er 420 cm lang, 180 cm bred og 160 cm høj og ligner umiddelbart en let krympet udgave af B10.

Leapmotor opgiver endnu ingen specifikationer og viser heller ikke bilens interiør, men angiveligt får bilen samme teknologi, motor og batteri som B10. Det kan betyde en rækkevidde på op mod 400 km.

Prisen er endnu ukendt, for Leapmotor er ude i god tid. Der er først europæisk debut på biludstillingen i Paris til oktober, men måske har Leapmotor behov for at vise, at de har et modtræk til nye elbiler som Renault 4, Citroën ë-C3 Aircross, Ford Puma Gen-e og ikke mindst kommende rivaler som Skoda Epiq og VW ID.Cross. 

Under 170.000 kroner

Flere medier som engelske Autocar fastslår dog, at Leapmotor A10 kommer til at hedde B03X i Europa og bliver omkring 15 procent billigere end B10. Det kan oversættes til danske priser under 170.000 kroner, hvilket vil gøre den kommende Leapmotor til den største elbil til prisen på det danske marked.

Leapmotor A10 bygger videre på stilen fra den større B10. Den har samme størrelse som Peugeot E-2008.

Leapmotor har appetit på endnu mere. Efter A10/B03X følger en mindre og lavere mini, der skal konkurrere med elbiler som Renault 5 og den kommende VW ID.Polo. Igen kan vi forvente, at det bliver til nogle af klassens laveste priser - hvis ikke den laveste.

Stellantis ejer 20 procent

Leapmotor har kun fremstillet biler siden 2019, men er vokset på rekordtid. I de første seks måneder af 2025 fordoblede Leapmotor næsten sit salg og overhalede dermed hypede Kina-mærker som Xiaomi og Xpeng.

At Leapmotor har øjnene stift rettet mod Europa hænger sammen med, at den fransk-amerikansk-italienske Stellantis-koncern ejer 20 procent af virksomheden. Stellantis har tilmed aktiemajoriteten i et joint venture, der har rettighederne til at eksportere, sælge og producere Leapmotor-produkter uden for Kina.

Lidaren på toppen af taget bliver formentlig ikke en del af udstyret i Europa.

Det er altså ikke bare kineserne, der tjener penge på at sælge Leapmotor i Europa - Stellantis får en bid af kagen.

Lave priser, mange forhandlere

Inden de små Leapmotor-modeller kommer til Danmark, ser vi også den VW ID.3-store hatchback B05. 

Det sker i første halvdel af 2026 - og formentlig til priser fra under 200.000 kr. Leapmotor ser med andre ord ud til at satse på at etablere sig som det måske billigste, kinesiske bilmærke i Danmark. 

Vel at mærke med langt flere forhandlere end de fleste Kina-konkurrenter. Via importøren, Wismo Group, lanceres Leapmotor B10 i denne uge hos 44 forhandlere over hele landet. Det giver det ukendte kinesiske mærke mulighed for at nå ud til langt flere bilkøbere.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here