Tyske tal viser, at elbiler er cirka 30 pct. dyrere at reparere end tilsvarende benzinbiler. Til gengæld er service langt billigere.
Elbiler kræver mindre vedligeholdelse end biler med forbrændingsmotor. Men elbilerne koster 30-35 procent mere at reparere end tilsvarende fossildrevne biler.
Det viser en undersøgelse fra sammenslutningen af tyske forsikringsselskaber, GDV (Gesamtverband der Versicherer).
GDV har blandt andet sammenlignet reparationsomkostningerne til en VW ID.3 (topbillede) med omkostningerne til reparation af en VW Golf.
Færre ulykker
GDV’s undersøgelse viser dog også, at elbiler procentvis er involveret i færre ulykker end tilsvarende biler med forbrændingsmotor. Men udgifterne til reparationer, når elbilerne er blevet skadet, er altså væsentligt højere.
Det er der fire grunde til, siger Christoph Lauterwasser, der er chef for forsikringsselskabet Allianz’ tekniske center, i rapporten fra GDV:
- Hvis højvoltsbatteriet bliver beskadiget, er omkostningerne ofte høje, da forsikringsselskaberne er forpligtet til at følge producenternes anbefalinger for reparationer.
- Usikkerhed om, hvordan beskadigede elbiler skal håndteres, bidrager til højere omkostninger.
- Relativt få autoriserede værksteder bidrager til længere ventetider.
- Høje timepriser på værkstederne.
Kun lige begyndt med elbiler
Christoph Lauterwasser forventer dog, at det vil ændre sig.
“Vi har over 125 års erfaring med forbrændingsmotorer, men kun omkring 10 år med moderne elbiler. Vi mangler stadig at oparbejde tilstrækkelig viden blandt både værksteder, rednings- og bjærgningsselskaber samt eksperter,” siger han.
GDV har i undersøgelsen sammenlignet de faktiske reparationsomkostninger for 37 elbiler med udgifterne til at reparere tilsvarende biler med forbrændingsmotor.