Elbiler er dyrere i forsikring

kinesiske biler
Nogle Tesla-modeller bliver produceret i Kina og sendt til USA.

Hestekræfter koster. Derfor er elbiler generelt dyrere i forsikring end tilsvarende fossilbiler. Hvilkenbil viser vej i forsikringsjunglen.

En stensikker udgift som bilist er forsikring. Stensikkert er det også, at det er umådeligt vanskeligt at overskue, hvor man får den bilforsikring, der giver mest værdi for pengene.

Lige så sikkert er det, at antallet af hestekræfter betyder noget for prisen. Vælger man Danmarks mest solgte bil, Tesla Model Y med den lange rækkevidde – og med 514 hestekræfter – er udgiften til forsikring som et minimum dobbelt så høj, som hvis man vælger en Skoda Enyaq iV 80 Premium med 204 hk.

Kompliceret og kostbart

Hvilkenbil har spurgt FDM’s chefkonsulent, forbrugerøkonom llyas Dogru, hvorfor elbiler generelt er dyrere i forsikring, og hvorfor især Tesla i nogle tilfælde er meget dyrere at forsikre.

“Prisen på forsikring af elbiler skal findes i omkostninger til værkstederne for reservedele, avanceret teknologi og større glasflader. Ikke mindst bruges også langt flere timer til reparation af skader på elbiler sammenlignet med almindelige biler. Antallet af timer til reparation kan hænge sammen med, at batteriet først skal aflade, og i nogle tilfælde fjernes før reparationen,” forklarer Ilyas Dogru.

Han påpeger også den lille finte, at forskellene på forsikringspræmien, når man går fra benzin eller diesel til el, oftest ikke er til fordel for elitebilisterne. De får i dag ret attraktive priser på forsikring af benzin- og dieselbiler, men netop på grund af førnævnte stiger prisen til forsikring ofte ganske meget, når elitebilisten skifter den fossildrevne bil ud med en elektrisk.

El eller benzin?

Tesla er på vej til at blive Danmarks nye folkevogn – og vi vender tilbage til den. Først lidt om to gange Volkswagen: den elektriske ID.3 og den benzindrevne Golf.

ID.3 Pro S med det store 77 kWh-batteri koster 360.000 kroner. Golf 1,5 eTSI med 130 hestekræfter, Life-udstyr og DSG-gear koster det samme.

Som regel koster det mere at forsikre den elektriske VW ID.3 end den tilsvarende, benzindrevne VW Golf.

Men det tjek, som Hvilkenbil har foretaget ved at taste oplysninger ind på udvalgte forsikringsselskabers hjemmesider, viser, at den elektriske VW i seks ud af syv tilfælde er mindst 700 kr. dyrere at forsikre om året. Hos nogle forsikringsselskaber næsten 2.000 kr. dyrere.

Da det ikke er helt lige til direkte at sammenligne el- og benzinbiler på pris og størrelse, bliver det lidt mere flydende ved sammenligningen af en elektrisk Skoda og en benzindrevet.

Tager man Enyaq iV 80 Premium, der pt. koster 430.000 kr., og sammenligner den med den benzindrevne SUV, Kodiaq 1,5 TSI Style til 490.000 kr., er det lidt på den ene og på den anden side, som det fremgår af skemaet.

Ved sammenligningen mellem den elektriske kineser BYD Atto 3 og den sydkoreanske opladningshybrid Kia Niro, der koster henholdsvis 300.000 og 310.000 kr., er forsikringsudgiften i Niroens favør – forskellen svinger i runde tal mellem 300 og 1.000 kr. årligt.

Tesla stikker af

Hvad angår Tesla, er antallet af hestekræfter kun en lille del af forklaringen på de højere udgifter til forsikring, som man typisk ser for elbiler.

Mange af de nyeste elbilmærker har kun et forhandlernetværk og skal “ud i byen” for at skaffe værksteder, der kan tage sig af reparationer.

I den øvelse skal de forhandle timepriser hjem hos værkstederne, og historisk har Tesla ikke været villig til forhandling, og “derfor har prisen for reparation været tårnhøj. Der er imidlertid åbnet op for reparation af Tesla på flere værksteder, og prisen bevæger sig ned”, siger FDM’s Ilyas Dogru til Hvilkenbil.

Han anbefaler, at man ser på “de samlede omkostninger ved bilejerskab. Hvis en bil er faldet med 30.000 kr., men forsikringspræmierne er 5.000 kr. højere pr. år end alternativet, er gevinsten begrænset”.

Gode råd

FDM har fem overordnede råd, når man bevæger sig ud på forsikringsmarkedet.

  • Tjek dine forsikringer en gang om året.
  • Find eventuelt de billigste priser på forsikringsguiden.dk eller Samlino.dk.
  • Pres prisen ned hos dit forsikringsselskab – der er altid et rum for forhandling.
  • Samlerabatter kan være gode, men ikke altid de billigste. Derfor skal du undersøge markedet grundigt.
  • Du behøver ikke have et livslangt forhold til dit forsikringsselskab. Dit nye selskab hjælper med at skifte.

forsikring elbiler

 

forsikring elbiler

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here