Fortsat afgiftsfritagelse af elbiler er den dyreste måde at spare CO2 på. Lavere hastighed på motorvejene og mere biobrændstof koster også dyrt, afslører idékatalog.
Transportsektoren står for en stor del af CO2-udledningen i Danmark. Til gengæld bliver det særdeles kostbart at reducere CO2-udslippet fra vores biler, busser og lastbiler.
Sådan lyder den paradoksale konklusion i Klima- og energiministeriets nye idékatalog. Her beskrives hele 78 idéer til, hvordan man kan begrænse CO2-udledningen fra vores transportmidler. Og tror man, at elbiler er den hellige gral for miljøet, kan man godt begynde at tro om igen: Hele 4.462 kr. koster det at reducere CO2-udslippet med et ton ved hjælp af en elbil. Den enorme regning opstår ved at støtte elbiler med en afgiftsfritagelse, der altså koster statskassen dyrt. Til sammenligning koster det kun 55 kr. pr. ton at reducere CO2-udslippet ved at investere i vindmøller.
Idékataloget tjener som et diskussionsoplæg til, hvordan Danmark bedst og billigst opnår målsætningen om at reducere CO2-udslippet. Og ud fra en ren økonomisk betragtning er der ikke meget opmuntring at hente for tilhængerne af ny bil-teknologi.
F.eks. er det en dårlig forretning – som nogle argumenterer for – også at fritage de såkaldte ladehybrider, der kan køre de første kilometer på ren eldrift og derefter får hjælp af en forbrændingsmotor, for afgifter: Ifølge idékataloget vil det koste 5.012 kr. pr. ton CO2.
Mere bioethanol i benzinen vil også gøre ondt på statens finanser. Tilsætningen af blot én pct. 2. generations bioethanol fra 2020, kommer til at koste 4.455 kr. ifølge beregningerne i idékataloget.
Helt galt – økonomisk – går det med den velkendte og forkætrede nedsættelse af farten på motorvejene. Reducerer man topfarten fra 130 til 110 km/t, sparer man godt nok en masse benzin og dermed CO2. Men da staten tjener tykt på brændstofafgifter, ender det alligevel med at koste 13.460 kr. at spare atmosfæren for et ton CO2 ved at sænke fartgrænsen.
Selv om idéen optræder i ministeriets katalog, har Klima- og energiminister Martin Lidegaard da også allerede skudt netop dette forslag ned.