Elbiler: Nyt batteri fylder en tredjedel mindre

elektrode-til-pakke

Amerikansk firma dropper de enkelte battericeller i metalhylstre og ‘pakker’ batterier direkte ind i elbiler. Det sparer plads og vægt.

Batteripakken i en elbil består af en kæmpe kasse fuld af små batterier. Som regel er den enkelte battericelle pakket ind i firkantet eller rund metalhylster - præcis som vi kender det fra batterier, som vi køber i supermarkedet.

24M, et amerikansk firma i Massachusetts, gør det helt anderledes. Under navnet ETOP - det står for elektrode-til-pakke - bruger de ikke batterier, hvor hver celle er pakket ind i et metalhylster.

I stedet har 24M udviklet en metode, hvor elektroden er forseglet i en tynd film af polymer. 24M nøjes altså med den aktive del af batteriet og dropper indpakningen af den enkelte battericelle. Det skaber et næsten fladt batteri, der kan stables som tynde magasiner og integreres direkte i selve batteripakken i f.eks. en elbil - deraf navnet elektrode-til-pakke.

Dermed sparer 24M en stor mængde inaktive og ikke-energibærende materialer som metalhylstre, der normalt bruges i selve batteriets struktur, men altså ikke leverer strøm.

50 pct. mere energi

24M hævder, at deres teknologi på samme tid er lettere, fylder en tredjedel mindre end et almindeligt batteri, er 40 procent billigere at fremstille og øger energitætheden i batteriet med 50 procent. Som bilproducent kan du altså vælge at øge rækkevidden 50 procent med det samme størrelse batteri - eller fastholde rækkevidden med et lettere batteri, der fylder en tredjedel mindre.

Teknologien er ikke begrænset til en bestemt batteritype. Alle kemier kan bruges - fra de kendte nikkel-metal-kobolt og litium-jern-fosfat typer til salt-batterier, som mange forventer står over for et gennembrud.

Uanset type tillader ETOP-teknologien, at 80 procent af et batteri består af elektroder mod 30 til 60 procent i traditionelle batteripakker. Derfor øges energitætheden dramatisk. Da man samtidig sparer en stor mængde materialer, hævder 24M, at deres ETOP-batteri også er billigere at fremstille.

Produktion i 2027

En anden fordel er, at de polymer-indpakkede elektroder er mere fleksible og derfor lettere at forme, så de passer ind i elbiler eller andre fartøjer som elektriske flyvemaskiner.

Teknologien er lige på nippet til at være klar til serieproduktion. Det skal ske i 2027, og ifølge 24M vil en stor underleverandør til bilindustrien teste ETOP-batterier med henblik på at tilbyde dem til bilproducenter. Derefter håber 24M på en egentlig seriefremstilling i 2028.

Har patent på ETOP

24M’s ETOP-teknologi er endnu et eksempel på, hvordan der forskes intensivt i nye og bedre batteriteknologier. Ikke alle overlever rejsen fra eksperiment til samlebåndet på en bilfabrik, men virksomheder som 24M er med til at drive udviklingen mod stadig mere effektive og billigere batterier. 

Viser det sig, at 24M har ramt rigtigt, har de sikret sig, at det bliver en guldrandet forretning: 24M har nemlig patent på elektrode-til-pakke teknologien, så konkurrenterne ikke bare kan kopiere den.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here