Ni ud af ti har mindre end 100 km til og fra arbejde, og det kan alle elbiler klare. Tre ud af fire bilister kunne dække deres pendlerdistance med en plug-in hybrid, der delvist kører på el.
91 procent af pendlerne – både lønmodtagere og selvstændige – havde i 2016 mindre end 100 km til og fra arbejde. Det viser en opgørelse fra Danmarks Statistik.
De kan dermed alle komme på arbejde og hjem igen uden opladning med en af dagens elbiler, der alle har en teoretisk elektrisk rækkevidde på mere end 160 km, konkluderer statistikerne.
Alligevel halter det gevaldig med salget af elbiler og til dels hybridbiler.
214 nye elbiler kom ifølge De Danske Bilimportører ud at køre på de danske veje i november. Med dem er der solgt 1.312 elbiler i år – godt nok dobbelt så mange som sidste år, men stadig et meget lavt antal i forhold til salget af konventionelle nye biler, der har rundet 200.000 i år.
”For elbilernes vedkommende spiller en høj pris helt sikkert en stor rolle i den manglende udbredelse,” siger Jens Velling, redaktør på Hvilkenbil.dk.
Han vurderer også, at mange forbrugere ikke tør binde an med elbiler på grund af den omtumlede tilværelse de har haft i forhold til afgifter.
”Den usikkerhed om gensalgsværdi får mange til at holde sig væk. Og der er stadig usikkerhed forbundet med afgifterne, da der mangler en politisk afklaring af, hvorvidt de stiger eller forbliver på samme niveau som i dag efter årsskiftet,” siger Jens Velling.
Endelig har der manglet et seriøst udbud af elbiler og et udbygget ladenet, men det er på vej.
”Der begynder virkelig at ske noget nu, og der kommer en række spændende elbiler med lang rækkevidde i det kommende år,” slår redaktøren fast.
”Vi oplever en stor interesse for elbiler og lyst til at eje og køre i denne biltype, men de rigtige rammer og muligheder for, at familiens økonomi og hverdag kan hænge sammen, skal selvfølgelig være til stede.”
Plug-in hybrider rækker for de fleste
Men tre fjerdedele af pendlerne har også et andet alternativ til benzin- og dieselbilen, lyder det fra Danmarks Statistik.
For de 77 procent med mindre end 50 km på arbejde og hjem igen vil en stor del af dagens plug-in hybridbiler – eller opladningshybrider som de også kaldes – også række. De har en typisk rækkevidde på 30-60 km på ren el uden brug af fossilt brændsel. At den praktiske rækkevidde er 20-30 pct. kortere, rokker ikke nævneværdigt herved.
Flere bilkøbere har da også fået øjnene op for hybriderne, samtidig med at udvalget er vokset. Salget af plug-in hybridbiler var i november 230, og er nu nået op på 3.028 for hele året. Sammenlignet med hele sidste års salg på 621 er der tale om en markant vækst.
”Det er bestemt positivt, at mange danskere har taget de grønnere opladningshybridbiler til sig i år. De kan være en fornuftig trædesten på vejen mod de rene elbiler, da frygten for at løbe tør for strøm ikke eksisterer, men samtidig kan man øve sig i el-teknologien og blive mere fortrolig med den, så den næste bil måske bliver en ren elbil,” fortæller direktør hos De Danske Bilimportører, Gunni Mikkelsen.
”Men ligesom med elbilerne, mangler der også kendte og stabile rammevilkår for opladningshybriderne – det ville for alvor rykke ved salget af de grønne biler i fremtiden,” slutter han.
Læs også: Nye elbiler får reduceret rækkevidde
Endnu en ting mange elbiler mangler, især dem der kan købes til rimelige penge, er både kabineplads og bagagerumsplads. Mange elbiler er ikke i stand til at være en erstatning for f.eks. en stationcar eller lignende for især småbørnsfamilier. Havde dette været tilfældet, havde der allerede stået en elbil i vores indkørsel.