Med færre fossilbiler spiller partikeludledninger fra bremser, dæk og vejslid en større rolle. Elbiler reducerer bremsestøv med 83 pct.
Med færre fossilbiler på vejene falder udledningen af CO2 og sundhedsfarlige partikler fra motorer, der kører på benzin og diesel. Det er godt for miljøet og folkesundheden.
Men der er stadig sundhedsskadelige partikler i luften. De kommer bl.a. fra bilernes bremser, dæk og vejene, der bliver slidt, når der køres på dem.
Sådan har det altid været. Det nye er, at mens forureningen fra fossilbiler falder, udgør de såkaldte ”ikke-udstødnings udledninger” en større del af luftforureningen. I England er det op mod 90 pct. Derfor flytter fokus nu til udledninger fra bremser, dæk og asfalt.
Elbil-skeptikere bruger ligefrem disse udledninger som et argument mod elbiler. For er det ikke noget med, at elbiler er tungere, og dermed slider mere på dæk og veje og dermed øger luftforureningen?
83 pct. mindre bremsestøv
Nu får elbil-skeptikerne svar på deres noget enøjede påstand. Et nyt EU-studie fra EIT Urban Mobility og Transport for London har undersøgt ikke-udstødnings udledninger for de europæiske storbyer London, Milano og Barcelona.
Konklusionen er ikke overraskende, at hvis man virkelig vil reducere partikeludledningen, skal man gå eller cykle. Offentlig transport er også bedre end biler – heller ingen overraskelse dér.
Kigger vi på bilerne, er elbiler klart mindst miljøbelastende. Fordi elbiler i høj grad bruger elmotoren til at bremse med, reducerer elbiler partikelforurening fra bremserne med hele 83 pct.
Ladehybrider kan også prale af en god reduktion på 66 pct., mens almindelige hybrider reducerer ligger mellem 10 til 48 pct.
Højere vægt øger slid
Men hvad så med elbilers højere vægt, der øger slid på dæk og bremser?
Ifølge undersøgelsen er elbiler ca. 20 pct. tungere end andre biler, hvilket skyldes batterierne, der lægger flere hundrede kg til vægten. En del af vægtforøgelsen skyldes bilmoden, der dikterer stadig større SUVere. Samme udvikling rammer også fossilbiler, der er 21 pct. tungere end for 20 år siden.
Og ja, højere vægt øger alt andet lige sliddet på dæk og veje. Men lægger man udledningerne fra bremser, dæk og veje sammen, udleder elbiler i alt 38 pct. mindre af disse partikler end andre biltyper.
Den sundhedsmæssige fordel er tilmed større, for mere end 40 pct. af de fine partikler fra bremsestøv hvirvles op i luften, hvor de indåndes af mennesker. Det samme gælder kun for 1-5 pct. af de bittesmå gummipartikler fra dækslid, der altså i mindre grad ender i vores lunger. Elbiler skaber med andre ord meget mindre af de farlige bremsepartikler og lidt mere af de knapt så farlige dækpartikler.
Nye materialer kan mindske udledning
Undersøgelsen konkluderer, at der kan opnås forbedringer ved at fokusere på at hæmme partikeludledningen fra bremser, dæk og veje ved at bruge nye materialer med andre egenskaber. Flere dækproducenter arbejder allerede med nye gummiblandinger, og der kan også ændres på både bremseskiver og bremseklodser.
Men igen, vil du virkelig gøre noget for luftkvaliteten, så gå eller hop på cyklen – her er partikeludledningen lig nul.