Rapport fra Teknologisk Institut viser, at elbiler er mindst lige så udsatte for rust som andre biler. Kun få elbiler bliver rustbeskyttet.
Mange elbilister får ikke udført rustbeskyttelse på deres elbiler, da de er bange for at få beskadiget højvoltskabler og batteri. Bedre bliver det ikke, når flere bilproducenter direkte fraråder ejerne at få deres nyindkøbte elbiler rustbeskyttet.
Men elbiler ruster mindst lige så meget som fossilbiler, fastslår Teknologisk Institut i en årlig rapport, der udkommer om kort tid.
Bag VKO-R-rapporten (Værksteds Kontrol Ordningen – Rustbeskyttelse) står Jan Helbo, der er seniorspecialist på Teknologisk Institut.
Rapporten dokumenterer for det første, at mange elbilister tager let på rustbeskyttelse. Det gør de, fordi de tror, at materialerne i deres elbiler primært består af aluminium og andre materialer, der ikke så let ruster.
Men der benyttes en del materialer og produktionsmetoder, som gør, at de røde hunde kan trives. Og da en stor del af elbilerne samtidig kommer fra Kina, er de ikke konstrueret til vores klima. I rapporten vurderes det, at gammeldags, synlige punktsvejsninger ofte anvendes, og en del af de sammenføjninger er efterfølgende ikke forseglet tilstrækkeligt. Hvilket man ofte kan se med det blotte øje.
“En tidlig rustforebyggende behandling vil modvirke vores fugtige klima, hvor især saltning om vinteren er gift for bilerne. Rustbeskyttelse har stor betydning for, at bilen bevarer styrken og dermed sikkerheden hen over hele bilens samlede levetid,” siger Jan Helbo til Motormagasinet.
Producenter siger nej til rustbeskyttelse
Dernæst dokumenterer rapporten fra Teknologisk Institut, at mange bilproducenter fraråder rustbeskyttelse.
Ifølge Jan Helbo går fabrikkerne med livrem og seler, og derfor er anbefalingen derfra ofte et “nej”, hvis man spørger til rustbeskyttelse.
Dertil kommer, at når elbilerne så alligevel møder op på rustbeskyttelsescentrene, giver de store udfordringer. De mange højvoltskabler og såkaldte batteriventilationer skal dækkes omhyggeligt af, og de er ofte vanskelige at komme til. Derfor tager flere centre ekstra betaling for elbiler, siger Jan Helbo til Motormagasinet.
Når producenterne ikke tilråder rustbeskyttelse, er det op til de danske importørers eftermarkeds- og garantichefer eller rustbeskyttelsesbranchens egne garantier at dække de skader på elbilens elektriske komponenter, som måtte opstå i forbindelse med den udførte rustbeskyttelse. Den problematik medvirker til, at relativt få elbilister får udført rustbeskyttelse på deres biler.
Flere undersøgelser dokumenterer det samme
At elbiler ruster mindst lige så meget som fossilbiler, dokumenteres af en nylig svensk rapport. I den rapport konkluderes blandt andet, at på især Hongqi og MG er rust et problem, men også på Polestar og BYD, der begge ligger under middel.
En tysk rapport slog i begyndelsen af 2023 fast, at med elbilernes fremkomst er rust igen blevet et stor problem. Rapporten fra TÜV (Technisher Überwachungs-Verein) var udarbejdet på baggrund af de tyske synshallers indrapporteringer i 2022 med flere end 9,6 millioner typer data på 226 bilmodeller.
TÜV kunne se en klar tendens i retning af, at elbiler generelt ikke er rustbeskyttet på samme effektive vis som andre biler.
Byd Seal er en dødssejler, den har for mange problemer med varme og opladning, batteriet bliver for varmt under opladning, og køling virker ikke ordentligt.