Elbiler: Så meget rækkevidde koster regnvejr

Fransk test bekræfter, at regnvejr kan koste en del rækkevidde i elbiler. Men også, hvor let det er at bevare samme rækkevidde som i tørvejr.

Alle bilister kender situationen. Pludselig vælter regnen ned, så det er nødvendigt både at tænde lys og vinduesviskere på højeste trin for se ud gennem forruden.

Både lys og viskere koster strøm, som derfor ’æder’ noget rækkevidde i en elbil. For ikke at tale om øget rullemodstand med alt det vand på asfalten.

Præcis hvor meget rækkevidde regnvejr koster i en elbil har det franske bilmagasin Automobile Propre testet.

Fuld fart på viskere

De franske journalister understreger, at der er tale om en praktisk test og ikke et strengt videnskabeligt forsøg. Bl.a. undskylder magasinet, at man ikke målte den specifikke regnmængde, men at test af alle biler blev udført i så kraftigt regnvejr, at det var nødvendigt at lade viskerne køre på højeste trin. Alligevel var det stadig vanskeligt at se ud.

Journalisterne understreger også, at betingelserne ikke var ens for de tre testede biler, og at det derfor er forskellen på at køre i regnvejr og tørvejr i den enkelte model, man skal ikke fokusere på. Indbyrdes sammenligninger mellem de tre elbiler – Renault Scenic, Peugeot E-3008 og Cupra Born – vil ikke være fair.

Øger forbruget 20 pct.

Nok om forbeholdene. I et land som Danmark er strømforbrug under kørsel i regnvejr yderst relevant, så lad os hoppe direkte til Automobile Propres spændende observationer.

I gennemsnit øgede det forbruget med ca. 20 pct. køre 110 km/t på motorvej i regnvejr sammenlignet med tørvejr.

Forbruget steg mest – næsten 22 pct. – i Cupra Born, der til gengæld havde mere rækkevidde at tage af. Her faldt rækkevidden fra 433 til 366 km.

Renault Scenic var mindst påvirket af regnvejret. Her steg forbruget 17,3 pct., hvilket betød, at rækkevidden i tørvejr faldt fra 367 km til 313 km i regnvejr.

Koster 60 km rækkevidde

I gennemsnit reducerede regnvejret rækkevidden i de tre elbiler med 16,7 pct. – eller hvad der svarer til ca. 60 km.

Regnvejr har altså en betydelig indvirken på elbilers rækkevidde. Og her skynder vi os at understrege, at præcis det samme gælder for fossilbiler.

Der er flere udfordringer ved regnvejr. Den største er øget rullemodstand, når dækkene ikke blot skal overvinde modstand fra selve vejen, men også pløje sig gennem vand.

Store mængder vand i luften øger samtidig luftmodstanden. Endelig indebærer regnvand næsten altid lavere lufttemperatur, hvilket får både batteri og dæk til præstere en smule dårligere – det koster også lidt på rækkevidden.

Viskere og lys er ligegyldigt

Til gengæld er strømforbruget til lys og vinduesviskere beskedent. Ifølge de franske journalister forbruger nærlyset omkring 65 watt, mens vinduesviskere på højeste hastighed bruger op til 11 watt. Tilsammen svarer det til et ekstraforbrug på 0,2 kWh per time, hvilket faktisk er så beskedent, at Automobile Propre kalder det tæt på ligegyldigt i denne sammenhæng. Det er rullemodstanden, der for alvor koster rækkevidde.

Interessant nok udførte franskmændene en slags kontroltest, hvor de også testkørte bilerne med 130 km/t på motorveje i tørt vejr. Som vi ved, koster det også energi og dermed rækkevidde at øge farten. Sådan gik det også i testen, hvor det kostede stort set samme mængde energi at køre 130 km/ i tørt vejr som 110 km/t i strid regn.

Sæt farten ned

Løsningen ligger altså lige for, hvis du kører på motorvejen, vejret skifter, men du har brug for samme rækkevidde: Sætter du hastigheden ned fra 130 km/t i tørt vejr til 110 km/t i regnvejr, har du omtrent samme rækkevidde.

Som bonus øger du tilmed trafiksikkerheden, fordi du mindsker risikoen for aquaplaning. 130 km/t kan afgjort ikke anbefales, hvis det er nødvendigt at køre vinduesviskerne på højeste trin.

I lande som Frankrig og Tyskland giver det lille fif nærmest sig selv: Her må du også køre 130 km/t på motorvej som i Danmark, men i tilfælde af regn reduceres hastigheden ofte til 110 km/t eller mindre. Det gode råd bliver ikke mindre godt af, at en reduktion af hastigheden fra 130 til 110 km/t kun øger rejsetiden md seks minutter pr. 100 km.

Tre elbilers rækkevidde i regnvejr
Bil 110 km/t, regn 110 km/t, tørt Afvigelse, pct. 130 km/t, tørt
Renault Scenic Electric 313 km 367 km 17,3 pct. 292 km
Peugeot E-3008 308 km 372 km 20,9 pct. 299 km
Cupra Born VZ 355 km 433 km 21,9 pct. 341 km


[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here