Elbiler: Tyskerne er stadig skeptiske – indtil de har prøvet en elbil

Appetitten vokser, mens man spiser. I hvert fald hvad angår tyskernes appetit på elbiler. Flertallet er dog stadig ikke klar til elbil.

Elbiler har endnu ikke for alvor fundet vej til bilisternes hjerter i Tyskland. En ny undersøgelse viser nemlig, at 77 procent endnu ikke er klar til at anskaffe sig en elbil. 

74 pct. af dem, der ikke er klar til elbil, har dog aldrig siddet bag rattet af en elbil, og her bliver det så lidt mere interessant. For undersøgelsen viser, at hvis først tyskerne har prøvet en elbil, er de anderledes positive. Tyskernes appetit på elbiler kommer med andre ord, mens de spiser, som en af DAT Report 2025’s konklusioner lyder.

Af dem, der er klar til elbiler, angiver knap halvdelen, at elbilen “er den perfekte hverdagsbil”. Lidt flere mener, at elbiler er “fremtiden”, og 62 pct. fremhæver “stor køreglæde” som en af elbilernes styrker.

Betænkeligheder er vokset

Blandt dem, der ser positivt på elbiler, anser 70 pct. dog stadig elbilernes batterier som en “stor usikkerhedsfaktor”, og 61 pct. mener, at teknologien er “umoden”.

Næsten 75 pct. af dem, som endnu ikke er klar til at anskaffe sig en elbil, oplyser, at de “beholder deres nuværende bil længere for at afvente den generelle udvikling”. Her er de ældste bilister de mest afventende – 80 pct. af dem over 50 år beholder deres nuværende bil længere, for bilister under 29 år angiver 69 pct. samme forklaring på deres tilbageholdenhed.

En tredjedel af dem, der beholder deres nuværende bil, forventer at beholde den i to-tre år endnu. En tredjedel vil vente i mindst fem år.

Undersøgelsen viser også, at betænkelighederne ved elbiler faktisk er vokset de seneste år. I DAT Report 2025 kan 39 pct. af de adspurgte se sig selv i en elbil – i 2022 var 46 pct. klar til elbil. I år kan 39 pct. slet ikke se sig selv i en elbil – i 2021 var det tal 31 pct.

Tyskland taler for fælles EU-støtte

Tyskland er det land i Europa, hvor salget af elbiler gik mest tilbage i 2024 sammenlignet med året før. Nedgangen var på 27,4 pct. Den primære forklaring på tilbagegangen skal ses i bortfaldet af den støtteordning, der indtil december 2023 sikrede tyske elbil-købere en kontant sum. 

Tysklands nuværende kansler, socialdemokraten Olaf Scholz, der var med til at fjerne statsstøtten, taler nu for, at EU skal indføre en fælles støtteordning for at fremme europæernes køb af elbiler.

DAT (Deutschen Automobil Treuhand GmbH) har hvert år siden 1974 spurgt et repræsentativt udvalg af de tyske bilister om deres meninger om biler. I år har godt 4.600 tyske bilister deltaget i undersøgelsen. Den tyske bestand af biler består i øvrigt af flere end 50 millioner. Tyske AutoBild har omtalt undersøgelsen udførligt.

Af redaktionen

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here