Elbiler: VW øger spændingen til 800 volt

vw 800 volt

VW bekræfter, at en ny platform til elbiler kommer i 2027. 800 volt teknologi skal give hurtigere lynladning og bedre præstationer.

Efter flere års forsinkelse er VW ved at være klar med den næste generation teknologi til koncernens elbiler. Den kommende SSP-platform er nu ’frosset’, så VW kan gøre den klar til produktion i 2027. Det skriver flere medier, bl.a. Automobilwoche.

Med SSP-platformen skifter VW til 800 volt-teknologi, der giver flere fordele som færre kabler, lavere vægt, bedre præstationer og især hurtigere lynladning. Ifølge VW vil det tage ned til 12 minutter at lade batteriet fra 10-80 pct.

Platformen kan skaleres til alt fra fornuftige minibiler til potente luksusbiler med op til 1.300 kW (1.750 hk).

VW forventer at benytte SSP-platformen i otte modelserier. Som Hvilkenbil tidligere har skrevet, bliver en af de første på SSP den første generation af VW Golf som dedikeret elbil. 

Hjemmelavede batterier

Et vigtigt aspekt ved SSP-platformen bliver overgangen til en standardiseret battericelle, ’Unified Cell’, der skal bruges på tværs af mærker og modeller i VW-koncernen. Battericellen kan benytte forskellige batterityper – fra de billige LFP-typer til fremtidens faststof-batterier. Ved at standardisere battericellen – eller pakken – sparer VW penge på både udvikling og produktion.

Samtidig skruer VW op for sin involvering i batteriproduktion, der bliver mindre afhængig af eksterne leverandører. VWs eget batteriselskab PowerCo skal fremstille battericellerne, lige som komponentfabrikken i Kassel kommer til at spille en afgørende rolle i overgangen til SSP-teknologien.

Billigere MEB fortsætter

Mens SSP-platformen markerer et stort skridt op i teknologi for VW-koncernen, fortsætter den kendte MEB plus-platform. Den benyttes i alle VWs elbiler i dag og kører videre med den traditionelle og billigere 400-volt teknologi.

VW-koncernen råder også over den såkaldte PPE-platform, der også kører med 800 volt og benyttes i biler som Audi A6 e-tron og Porsche Taycan og Macan. På sigt afløses den formentlig af den mere moderne SSP-platform.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here