Opdatering af Peugeot e-208 øger rækkevidden til 433 km og giver mulighed for at bruge batteriet til opladning af elektrisk tilbehør.
Peugeot e-208 er det nyeste eksempel på, at vi måske ikke behøver at vente på ’det store gennembrud’ i batteriteknologi som f.eks. solid state batterier. De kendte batterityper bliver hele tiden bedre og tilbyder stadig længere rækkevidde.
I Peugeot e-208 betyder det, at rækkevidden i versioner med 115 kW-elmotor (156 hk), at rækkevidden øges fra 400 til 433 km efter WLTP-normen. Dermed kan e-208 prale af miniklassens længste rækkevidde. En ny konkurrent som Renault 5 Electric kører til sammenligning 400 km på en fuld opladning.
Forbedret 35 pct.
Peugeot oplyser endnu ikke, om den længere rækkevidde skyldes tekniske forbedringer eller bare et lidt større batteri. Forbedringen over tid er under alle omstændigheder markant. Da Peugeot lancerede e-208, lød rækkevidden på 320 km. Det svarer til en forøgelse af rækkevidden på 35 pct.
Udover længere rækkevidde får bilens indbyggede navigation en ruteplanlægger, der selv kan planlægge længere ture inklusive nødvendige opladninger undervejs. Samtidig tager den hensyn til forbrug og hvor meget strøm du ønsker at have på batteriet, når du når frem til din destination.
Peugeot e-208 kan også udstyres med såkaldt Vehichle 2 Load (V2L), der gør det muligt at bruge bilens batteri til opladning af elektrisk udstyr som el-cykel eller ekstern belysning til campingturen. Udtaget leverer op til 3,5 kW.
Forbedret nødbremse
Som noget nyt er det også muligt at sætte grænsen for opladning i en vekselstrømslader til 80 pct. for at skåne batteriet.
Endelig får Peugeot e-208 et nyt videokamera, der skal forbedre den automatiske nødbremse.
Den opgraderede Peugeot e-208 lanceres i Europa i løbet af foråret. Der forligger endnu ikke danske priser eller lanceringstidspunkt, men den danske importør, Wismo Group, forventer dansk premiere i løbet af efteråret.