Elektrisk Renault sættes ned – igen

elbiler

For anden gang på blot to måneder sætter Renault priserne ned på elbilen Megane E-TECH – denne gang med op til 30.000 kroner.

2024 er kun lige begyndt – og alt tyder på, at det fortsætter, hvor 2023 sluttede: Med priskrig på elbiler.

Den danske VW-importør løsnede første skud i priskrigen med annonceringen af nye og lavere priser på samtlige elbiler i VW-programmet. Dog først fra 6. januar.

Nu bliver VW overhalet indenom af Renault, der fra årsskiftet – altså med tilbagevirkende kraft – nedsætter den Golf-store elbil Megane E-TECH med op til 30.000 kr. Dermed kan du købe basisudgaven af Megane E-TECH med 40 kWh batteri og en rækkevidde på 296 km fra 265.000 kr. Der er dog langt mere fornuft i at betale yderligere 15.000 kr. for udgaven med 60 kWh batteri og 442 kilometers rækkevidde. For de 280.000 kroner får du udstyrsvarianten Equilibre, der som standard bl.a. har varmepumpe, trådløs mobiltelefonopladning, fartpilot, bakkamera og to zonet klimaanlæg.

På kanten af god markedsføring

Importøren peger dog selv på mellemudgaven Techno som bedste køb. Her er prisen sat ned fra 320.000 til 300.000 kroner og indeholder desuden detaljer som større 12-tommers førerdisplay med indbygget Google Automotive, adaptiv fartpilot, LED Adaptive vision lygter og 20 tommer alufælge. Alle Megane E-Tech med 60 kWh batteri lader med 22 kW vekselstrøm og 130 kW jævnstrøm (lynladning).

Det er anden gang inden for blot to måneder, at Renault sætter priserne ned for Megane E-TECH. Og som forbruger skal man følge godt med for at forstå den reelle besparelse. Importøren bevæger sig på kanten af reglerne for god markedsføringsskik, når man i pressemeddelelsen taler om et ”gigantisk prisfald”:

”Renault i Frankrig har netop nedsat indkøbsprisen på Renault Megane E-Tech Electric meget markant. Faktisk så markant, at det i Danmark har gjort os i stand til at sænke priserne med 70.000 kroner i forhold til listeprisen. Det er en meget stærk pris, der gør en i forvejen meget attraktiv model nærmest umulig at komme udenom for bilkøberen, der er i markedet for en elbil af denne størrelse”, siger Søren Hyltoft – Kommunikations og Marketingchef hos RN Danmark, der importerer Renault og Dacia i Danmark.

Overdriver besparelse

Sagen er dog, at importøren allerede 31. oktober sidste år satte flere varianter af Megane E-TECH ned med 50.000 kr. Dengang forlød det, at prisnedsættelserne kun gjaldt for lagermodeller med Techno- og Iconic-udstyr og dermed ikke ændrede på de officielle listepriser. Men i realiteten har ingen siden betalt mere end henholdsvis 320.000 og 340.000 kroner for Megane E-TECH. Den reelle besparelse er derfor ikke 70.000 men 20.000 kr., mens basisudgaven med 60 kWh-batteri er sat 30.000 kr. ned fra 310.000 til 280.000 kr.

Du kan læse mere om de nye priser på Megane E-TECH her. 

[email protected] 

4 Kommentarer

  1. I er vist kommet til at skrive “296 hk”, hvor der skulle står “296 km.” i forbindelse med rækkevidde på 40 kwh modellen.

    • Du har ret, Mikkel – artikel er hermed rettet. Tak for din kommentar, med venlig hilsen Jens Velling, Hvilkenbil.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here