Elektrisk VW e-Up rækker 160 km

VW e-Up er på vej til Danmark. Den eldrevne udgave af Danmarks mest solgte bil forventes dog at runde 200.000 kr., men så er det også inkl. alt i udstyr.

Kombinationen af Danmarks mest solgte bil og eldrift kunne lyde som opskriften på et folkeligt gennembrud for elbilen herhjemme. Der er også ganske høje forventninger til VW e-Up, som ventes til Danmark i løbet af denne sommer. Den danske importør skal dog først have forhandlet prisen på plads med fabrikken i Wolfsburg. Netop prisen kommer formentlig til at afgøre, om den elektriske Up finder gnisten – eller blot bliver endnu en elbil, som forbrugerne ikke vil købe.

Meget tyder på, at prisen kommer til at runde 200.000 kr. Altså omtrent dobbelt så meget som en almindelig, benzindrevet Up, der i den grad har taget danske bilkøbere med storm.

Men 200.000 kr. er mange penge for en bil i mikroklassen. Det hører dog med til historien, at e-Up kun kommer i højeste udstyrstrin – High. Hertil er endda lagt detaljer som automatisk klimaanlæg, navigation, opvarmet forrude og et nyt kommunikationssystem med indbygget internet, som VW har døbt Car Net. ”Automatgear” er også standard, da elbiler kun har ét gear.

Lynladning på en halv time
Teknisk er VW e-Up en typisk elbil. Rækkevidden er opgivet til 160 km, topfarten på 130 km/t rækker til motorvejskørsel og 0-100 km/t overstås på friske 12,4 sekunder. Dermed kan e-Up ikke køre helt så langt som den lidt større Renault Zoe, der kører op til 220 km/t på en opladning og fra starten er udviklet som en elbil.

Elstikket til VW e-Up rummer både stik til veksel- og jævnstrøm. Det kan meget vel blive ny standard, da BMW har valgt samme teknik.
Elstikket til VW e-Up rummer både stik til veksel- og jævnstrøm. Det kan meget vel blive ny standard, da BMW har valgt samme teknik.

Til gengæld bliver det muligt at oplade VW e-Up på hele tre forskellige måder: I et almindeligt strømstik tager en fuld opladning 8 timer. Vælger man at få monteret en lader hjemme i carporten, falder ladetiden til 5 timer. Og endelig kan e-Up hurtiglades ved hjælp af jævnstrøm. Den slags stik vil typisk være offentlige ladere på særlige p-pladser og så tager det blot 30 minutter at lade batteriet 80 pct. op.

Den hurtige ladetid kan vise sig at blive et trumfkort for VW e-Up – men prisen bliver afgørende. for, om VW Up også tager stikket hjem som elbil.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here