Solskin er cabriolet-vejr, men udvalget af åbne biler er skrumpet og det er med til at mindske værditabet. Åbne biler kan være en fornuftig investering. Semi-åben Citroën er billigste løsning viser ny analyse.
Solen banker ned i disse dage og fyrer for alvor op under drømmen om en åben bil.
Men desværre for tilhængere af åbne biler er udvalget skrumpet voldsomt ind.
For en halv snes år siden havde masser af bilmærker små åbne biler i deres modeludvalg. Ford Ka, Nissan Micra, Fiat Punto, VW Golf og VW Beetle er biler, der ikke længere kan fås med kaleche. Senest er Fiat Spider blevet trukket fra det danske marked efter et salg på kun otte styk.
En analyse fra Bilpriser.dk viser, at det især kniber med luft til hårrødderne, hvis bilen skal være prissat i den billige ende. Og forsynet med en rigtig kaleche, der kan slås helt tilbage.
En stor del af de tilbageværende biler med kaleche er i realiteten semiåbne biler med et stofdækket soltag i overstørrelse. Hvilket dog ikke afholder f.eks. Smart for at kalde deres tosædede kalechebil Fortwo Cabriolet. Ligeledes benævner Fiat deres delvist åbne 500-model Cabriolet.
Citroen holder sig mere i skindet. Deres C1 med blødt foldetag kaldes Airscape, som betyder et vue eller et billede set/optaget fra et fly, en skyskraber eller lignende.
Citroen billigst
I alt er der 13 mere eller mindre åbne biler med i analysen fra Bilpriser.dk, og ud af disse er Citroen C1 1.0 VTI Iconic Airscape billigste bud. Både i indkøb og målt efter totaløkonomi.
Kilometerprisen med alt indregnet undtagen den individuelle udgift til forsikring er 1,39 kr. Det er ikke meget mere end C1 i lukket basisudgave til 1,23 kr. pr. kilometer i følge seneste analyse af hele mikroklassen foretaget af Bilpriser.dk i slutningen af 2017.
I virkeligheden er forskellen endnu mindre. Cabrio-analysen tager nemlig udgangspunkt i de nye, dyrere tariffer for ejerafgifter, der træder i kraft om få måneder.
Har man sagt Citroen C1 Airscape, må man også sige Peugeot 108 1.0 e-VTi Desire Top. Den ca. 9.000 kr. dyrere franskmand fra samme PSA-koncern kommer ud med en kilometerpris på 1,51 kr., hvilket er det næstlaveste i analysen.
12 øre mere pr. kilometer lyder ikke af meget, men det bliver alligevel til et par hundrede kroner mere pr. måned med det valgte kørselsforbrug på 80.000 over analyseperiodens fire år. De to følgende pladser målt efter totaløkonomi besættes også af et par mikrobiler med “blød hat”, nemlig Smart 1.0 Fortwo Cabriolet og Fiat 500 0.9 Twinair Turbo Sportiva Cabriolet.
Rigtig åben
Først på femtepladsen finder vi en vaskeægte åben bil i form af Mazda MX-5 Roadster. Og med en kilometerpris på 3,06 kroner må vi erkende, at det ikke er billigt at føre sig frem i en helt åben bil.
Især ikke, hvis der skal være mere end to siddepladser i kabinen. Så er billigste bud Audi A3 Cabriolet 1.6 TDI Cabriolet til 3,14 kr. pr. kilometer. Foruden en god økonomi kræver denne model også betydelig tålmodighed. De åbne A3-modeller er nemlig udsolgt og importøren kan ikke præcist sige til Bilpriser.dk, hvornår en ny sending er i hus. Det gælder også benzinversionen til 3,25 pr. kilometer.
Likviditeten kan lettes en anelse ved at vælge Mini Cooper 1,5 Cabriolet (billedet), der er ca. 20.000 kr. billigere. Til gengæld er den dyrere i drift og totaløkonomi med en kilometerpris på 3,28 kr. som følge af et mærkbart større værditab.
Tab og vind
I følge Bilprisers chefanalytiker, Niels Grøftehauge, har åbne biler en noget speciel afskrivningsprofil.
“De taber meget i starten, men efterhånden som de bliver liebhavertilbud, er standen mere end årgangen rettesnor for brugtprisen. Havde vi valgt en betydeligt længere ejerperiode, er jeg sikker på, at visse af disse åbne eller delvist åbne biler ville komme ud med en bedre totaløkonomi end deres billigere modelsøstre med ståltag, ” siger Niels Grøftehauge.
Her ses kilometerprisen for 13 biler med blødt tag. Var vi gået over 700.000 kr. som grænse for indkøbsprisen, kunne vi have medtaget mange flere.
Men der er ifølge Niels Grøftehauges ikke meget mening i at analysere så dyre biler. Ejerne må formodes at være ret ligeglade med et par ører fra eller til på kilometerprisen.
FAKTA: 13 åbne biler målt efter totaløkonomi
1,39 kr./km: Citroen C1 1.0 VTI ICONIC AIRSCAPE 68hk benzin købspris 110.970 kr.
1,51 kr./km: Peugeot 108 1.0 e-VTi Desire Top 68hk benzin købspris 119.990 kr.
2,10 kr./km: Smart 1.0 Fortwo Cabriolet 71hk benzin købspris 173.280 kr.
2,10 kr./km: Fiat 500 0.9 Twinair Turbo Sportiva Cabriolet 80 hk benzin købspris 168.970 kr.
3,06 kr./km: Mazda MX-5 1.5 Roadster Cabriolet 131 hk benzin købspris 289.247 kr.
3,14 kr./km: Audi A3 Cabriolet 1.6 TDI Cabriolet 116 hk diesel købspris 333.548 kr.
3,25 kr./km: Audi A3 Cabriolet 1.4 TFSI Cabriolet 116 hk benzin købspris 335.747 kr.
3,28 kr./km: Mini Cooper Cabriolet 136 hk benzin købspris 314.500 kr.
3,65 kr./km: BMW 2 Serie 1.5 218i Sensatec Cabriolet 136 hk benzin købspris 414.601 kr.
3,77 kr./km: Opel Cascada 1.4 Turbo Cabriolet 140 hk benzin købspris 358.980 kr.
5,49 kr./km: BMW 4 420i 2,0 Sensatec Cabriolet184hk benzin købspris 656.102 kr.
5,84 kr./km: Mercedes C 2.0 200 Cabriolet 184 hk benzin købspris 653.380 kr.
5,93 kr./km: Mercedes C 2.2 220d Cabriolet 170hk diesel købspris 681.680 kr.
FAKTA: Se hele analysen med alle mellemregninger her
Læs også tests af tre fremragende åbne biler:
A3 Cabriolet er svaret på det åbne spørgsmål