Med næsten to års forsinkelse får den nye Ford Mondeo Danmarkspremiere lige efter nytår. Nyt er trecylindrede benzinmotorer og en hybridudgave.
Så er der endelig godt nyt til de mange danske Mondeo-ejere, der har set frem til at skifte den populære firmabil ud med den nyeste version. Efter massive forsinkelser lover den danske Ford-importør introduktion af den nye Mondeo lige efter nytår.
”Den nye Mondeo begynder at rulle ud til forhandlerne i starten af december men vi holder dansk lancering i første weekend i 2015 med åbent hus hos forhandlerne,” siger Fords danske pressechef, Lene Dahlquist, til Jyllands-Posten.
Dermed er der endelig sat en dato på introduktionen af Ford Mondeo, der oprindelig skulle have været lanceret i Danmark for et år siden. Faktisk blev bilen allerede afsløret for to år siden i forbindelse med biludstillingen i Paris i 2012, men siden er modellen løbet ind i den ene forsinkelse efter den anden.
Den helt store udfordring for Ford har været en omlægning af produktionen i Europa, hvor den nye Mondeo pludselig kom i klemme. Resultatet er, at når bilen endelig får dansk premiere, har den næsten to år på bagen. Så længe har den amerikanske udgave, der stort set er identisk med den europæiske version, kørt i USA.
Om det får nogen betydning for bilens popularitet er svært at forudsige. Men faktum er, at lanceringen af Ford er så forsinket, at ærkerivalen VW får et forspring. I stedet for – som oprindeligt planlagt – at lancere den nye Ford Mondeo sidste efterår, må de danske Ford-forhandlere i stedet se VW overhale dem inden om med den helt nye Passat i november – små to måneder før den i praksis to år gamle Mondeo kan sælges til de danske familier og firmabilister.
Første i firmaklassen med tre cylindre
Sammen med den længe ventede introduktionsdato får vi også lidt mere at vide om teknikken i den nye Mondeo. Som forventet får den en række nye benzinmotorer, hvor den mindste bliver noget så beskedent som en 1,0 liters med tre cylindre. Der er tale om en kraftig udgave af Fords berømmede EcoBoost-maksine, der gør det så godt i de lidt mindre Fiesta og Focus-modeller. I Mondeo får den væsentligt flere kilo at slæbe på – faktisk bliver Mondeo den første bil i sin klasse med en blot trecylindret motor. Til gengæld ventes Ford at skrue op for ydelsen på deres lille supermaskine, så den yder et sted mellem 125 og 140 hk.
Er det ikke nok, er næste mulighed en 1,5 liters turbobenziner med fire cylindre og 160 hk, efterfulgt af en toliters udgave, der yder 203 eller 240 hk. På dieselsiden, der traditionelt er det mest populære valg i den store Mondeo, hedder motorerne 1,6 115 hk, 2,0 150 hk og 2,0 med 180 hk.
Den mindste diesel lanceres som en økomotor med et snitforbrug på 27,8 km/l. En anden miljøvenlig motor bliver en ny hybridudgave, der får 177 hk ud af at kombinere en benzin- og elmotor og kan køre op til 24,4 km/l i snit. Hybridudgaven kommer dog tidligst til Danmark i efteråret 2015.
En anden nyhed er, at Mondeo lanceres i en særligt veludstyret luksusudgave, kaldet Vignale (billedet). Den kommer til Danmark i løbet af sommeren 2015.
Med knapt fem måneder til introduktionen er den danske importør endnu ikke klar med priserne på den nye Ford Mondeo. Men i Tyskland lanceres den til samme priser som den nuværende model. Mondeo skal dog ind at konkurrere på leasing- og firmabilmarkedet, hvor den reelle pris befinder sig et stykke under de vejledende priser.
Læs også: Ny Ford Mondeo forsinkes igen-igen