Dodge bliver det næste bilmærke, der flytter faststof-batterier fra laboratoriet over i elbiler. Tests begynder næste år, salget i 2028.
Faststof-batterier – eller solid state – anses for at blive det afgørende gennembrud for elbiler. Super-batteriet byder på længere rækkevidde, hurtigere opladning, eliminerer risikoen for brand og fungerer bedre i koldt vejr.
Udfordringen er at omsætte lovende laboratorietests til masseproduktion.
Gennembruddet rykker hele tiden nærmere. Mercedes er netop begyndt at teste faststof-batterier ude i virkeligheden, og nu siger Stellantis-koncernen, at de begynder testkørsler næste år.
Det bliver Stellantis-koncernens amerikanske Dodge-mærke, der får æren. Meget passende i den elektriske ’muskelbil’ Charger – en vild sportscoupé med 500 kW (680 hk) og et kæmpe 100 kWh-batteri.
Samarbejde med flere mærker
Faststof-batteriet er udviklet sammen med virksomheden Factorial, der også samarbejder med Mercedes og den sydkoreanske Hyundai-Kia koncern.
”Det er en meget vigtig milepæl for arbejdet med at kvalitetssikre battericellernes ydelse,” siger Factorial-chef Siyu Huang til Automotive News om samarbejdet med Stellantis.
”Det handler ikke bare om højere energitæthed, men om batteriets livscyklus og lynladning. Først og fremmest er det den første fuldstændige kvalitetssikring, som flere bilproducenter deler.”
Ved at samarbejde med flere bilproducenter får Factorial værdifuld viden, der vil komme alle mærkerne i samarbejdet til gode.
Hvis testkørslerne gør godt, håber Stellantis at kunne tilbyde de første modeller med faststof-batterier mellem 2028 og 2032.
Høj ydelse ved -30 gr.
De faststof-batterier som Stellantis skal teste i Dodge Charger har en høj energitæthed på 375 watt-timer pr. kg. Det er noget bedre end de mest moderne litium-ion batterier i dag, men energitætheden ventes at blive endnu højere.
Det samme gælder ladetiden. Ifølge Factorial kan batteriet lade 15-90 pct. på 18 min.
En anden fordel er, at faststof-batteriet ikke hæmmes af lave temperaturer. Selv ved minus 30 grader leverer det høj ydelse, fortæller Siyu Huang.
Fordelene ved faststofbatterier kan enten omsættes til længere rækkevidde sammenlignet med de batterityper, om man bruger i dag. Med samme størrelse batteri vil rækkevidden øges med 50 pct. eller mere. Eller man kan få en rækkevidde på 500-600 km, som mange elbiler har i dag med en mindre og lettere batteripakke.