Endnu et slag mod brintbiler

bmw brintbiler

Med blot tre brintstationer, erkender BMW, at det ”ikke giver mening” at lancere nye brintbiler i England, når de ellers er klar i 2028.

Det er stadig op ad bakke for brintbiler i Europa. Seneste bump på vejen kommer fra England. Her findes der i dag tre tankstationer med brint. Og det er alt for lidt, hvis brintdrevne personbiler skal have nogen chance for at blive et alternativ til elbiler.

Det må selv BMW, der ellers er blandt de få bilmærker, der stadig satser på brintbiler, erkende.

“Vi håber oprigtigt, at infrastrukturen udvikler sig yderligere, for lige nu er den ikke i en tilstand i England, hvor det giver mening at introducere nye brintbiler,” siger Jürgen Guldner, chef for BMW’s brintbil-projekt ifølge det britiske bilmedie Autocar.

BMW brintbil klar i 2028

Indrømmelsen kommer tre år før den planlagte lancering af BMW’s første, seriefremstillede brintbil. I 2028 vil BMW tilbyde en udgave af den store SUV X5, der kører på brint.

Teknologien er udviklet i tæt samarbejde med japanske Toyota, der i årevis har tilbudt brintdrevne personbiler.

Så sent som efteråret 2024 var BMW anderledes optimistisk.

“Det her er en milepæl i bilhistorien: Det første serieproducerede brintkøretøj, der tilbydes af en global producent af premium køretøjer. Drevet af brint og båret af ånden i vores virksomhed vil det understrege, hvordan teknologiske fremskridt former fremtidens mobilitet. Og det vil indvarsle en æra med betydelig efterspørgsel efter brintbiler,” lød det sidste år fra BMW’s bestyrelsesformand Oliver Zipse.

Salget faldet til næsten ingenting

Også samarbejdspartneren Toyota har problemer med at sælge brintbiler. Udviklingen går kun én vej – og det er ned: I 2022 blev der solgt 15.000 brintbiler i hele verden. Året efter, i 2023, var salget næsten halveret til 8.800 biler. Og sidste år blev der solgt flere ultra-luksusbiler som Rolls-Royce, Ferrari og Lamborghini end brintbiler.

Det er ikke fordi, at der ikke pumpes penge i brint-teknologien. Nyhedsmediet Bloomberg har regnet ud, at mens EU har støttet elbiler med, hvad der svarer til 640 kr. pr. elbil, er støtten helt oppe på 580.000 kr. pr. brintbil.

Afskriver teknologien

Alligevel ser det ud til, at brint er på vej graven – i hvert fald til personbiler.

Allerede i april var Bloomberg parat til at afskrive brintdrevne personbiler.

“Det bliver vanskeligere og vanskeligere at se, hvad der skal vende udviklingen for brintbiler,” vurderede Colin McKerracher, chef for Bloomberg New Energy Finance-teamet, der beskæftiger sig med fremtidens transportsektor.

Set i dét lys er der meget langt til 2028, hvor BMW lancerer deres første brintbiler.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here