Endelig løftes sløret for 2. generation af Ford S-Max. Teknikken deler den med den kommende Ford Mondeo, og dermed får vi den først at se i Danmark til sommer.
Forsinkelser og tidsudtrækning begynder at ligne en vane hos Ford. Allerede sidste efterår så vi en meget produktionsnær udgave af Ford S-Max, der angiveligt skulle trille af samlebåndet i år. Siden har Ford flyttet produktionen af både S-Max og den Mondeo, som den deler teknik med fra Gent i Belgien til Valencia i Spanien. En kontroversiel flytning, der har skabt ballade blandt fabriksarbejderne og forsinket begge biler markant: Mondeo kommer til Danmark omkring årsskiftet, men selv om der er officiel verdenspremiere på den nye S-Max på biludstillingen i Paris 2. oktober, når den først frem til de danske forhandlere til sommer.
Til gengæld kan vi vise de første officielle billeder af bilen her. De afslører en Ford S-Max, der både lægger sig tæt op af sidste års designkoncept og den nuværende model.
Det sidste er meget forståeligt. Ford S-Max har nemlig været en kæmpe succes siden lanceringen i 2006. Oprindeligt var den tænkt som en nichemodel, men kombinationen af reel plads til syv personer, vellykket design og de suverænt bedste køreegenskaber i den store MPV-klasse gjorde S-Max til et vaskeægte ’home-run’ for den amerikanske bilproducent. Også i Danmark, hvor Ford S-Max er kendt som familiebilen som ikke kun mor og børnene men også den bilinteresserede far er vild med. Og det i en grad så S-Max fortsat ligger højt på salgslisterne, fordi den både tiltaler storfamilierne og de traditionelle firmabilister.
Sådan en succes er der ingen grund til at lave om på. Og det gør Ford da heller ikke: Som det er tilfældet for den kommende Mondeo, kan man endda med en vis ret hævde, at anden generation af Ford S-Max er et kraftigt facelift af den nuværende model, der efterhånden har otte år på bagen. Både S-Max og Mondeo bygger nemlig videre på den eksisterende, fælles platform.
Nyhederne skal bl.a. findes i motorrummet, hvor en spændende nyskabelse bliver en 1,5 liters udgave af Fords fremragende trecylindrede EcoBoost turbobenziner på 1,0 liter. Den ekstra slagvolume booster ydelsen til 160 hk, og det bør række til at trække den relativt tunge S-Max uden den glubende appetit på brændstof, der er den nuværende models måske største minus.
Diesel vil dog nok fortsat være det foretrukne valg i S-Max. Her spænder udvalget over flere udgaver af en firecylindret to-liters motor med ydelser op til 240 hk. Seks-trins manuelt gear bliver standard, mens et seks-trins automatgear med dobbeltkobling bliver ekstraudstyr. Som noget nyt kan Ford S-Max fremover også fås med firehjulstræk i topudgaverne.
Familien skal forkæles med luksus
Netop muligheden for at opgradere S-Max er noget, som Ford satser på. Den sportslige familieflytter lokkede helt nye – og velbeslåede – kunder i butikken i 2006, der satte mange krydser på listen over ekstraudstyr. Krydserne bonede ud som profit for Ford, og derfor kommer anden generation S-Max med mulighed for at tilkøbe fine detaljer som adaptiv fartpilot, sæder med indbygget massage, opvarmet rat, eldrevet længdejustering på 2. sæderække, eldrevet bagklap, parkeringsrobot og en smart ’dual-view’ skærm i midterkonsollen.
Sidstnævnte er – som navnet antyder – en lettere skeløjet opfindelse af den kløgtige slags: Den otte tommer store farveskærm viser nemlig to billeder på samme tid. Fra førersædet kan du f.eks. se navigation eller radioindstillinger, mens du fra passagersædet kan se film. Og nej, det omvendte kan ikke lade sig gøre…
Smart high-tech og lækre luksusdetaljer skal være med til at fastholde Ford S-Max som det rummelige alternativ til dyrere prestigemærker som Audi, BMW og Mercedes, der endnu ikke har en direkte rival i klassen for store MPVere. For at understrege prestige-ambitionerne bliver S-Max – sammen med Mondeo – den første Ford, der senere lanceres i en særlig topudgave med tilnavnet Vignale. Det ekstra navneskilt fortæller ikke blot, at her kører en topudstyret Ford, det indebærer også et luksuspræget service- og mobilitetskoncept for ejerne.
Der er med andre ord noget at glæde sig til, når andet oplag af en af de mest succesrige MPVere dukker op til sommer. Hvis bare tidsplanen holder for Ford denne gang.
Læs også: