Dacia udvider programmet med en højbenet udgave af mini’en Sandero, der får tilnavnet Stepway. Crossover’en får gode motorer og meget udstyr, men hvordan går discount i spænd med livsstil?
Hvordan rimer det rumænske discountmærke Dacia på livsstilsbil i crossoverklassen, som lige nu hitter hos forbrugerne i Danmark og Europa? Umiddelbart ikke særlig godt, men måske er der alligevel udsigt til et succesfuldt match.
Den danske importør har lige præsenteret Dacia Sandero Stepway, som får debut på det danske marked i begyndelsen af november hos landets 39 Dacia forhandlere.
”Det er ingen hemmelighed, at vi i lang tid har arbejdet på at udvide modelprogrammet på Dacia. Og nu har anstrengelserne båret frugt,” siger Søren Hyltoft, pressechef hos Renault Danmark, der også står for import og forhandling af Dacia i Danmark.
Sandero Stepway bliver den femte model i Dacia rækken herhjemme efter Lodgy, Sandero, Logan MCV og Duster – og måske den massive salgssucces som Dacia-mærket har søgt siden introduktionen på det danske marked i 2013.
Frihøjden øget med 4 cm
Sandero Stepway bygger, som navnet antyder, på miniklassebilen Dacia Sandero, men frihøjden er øget med 4 cm, og Stepway har mere udstyr end den traditionelle Sandero. Samtidig er Stepway piftet op med skørter og andet ’makeup’ – og alt i alt ganske nydelig at se på.
Dacia Sandero Stepway fås udelukkende med Renaults 90 hk turbodiesel og 90 hk TCE turbo-benzinmotor. Ude af programmet er den 75 hk benziner og den 75 hk udgave af dieselmotoren.
Den 1,5 liter turbodiesel med 90 hk kender vi fra Renault Clio og andre biler som lydsvag, momentstærk, kultiveret og nøjsom, Den lille 3-cylindrede benzinmotor med turbo har vi også tidligere testet. Den har et solidt kraftoverskud, og oppe i fart falder motorens brummeri til ro, men forbruget er ikke imponerende.
Kun 5.000 kr. ekstra for diesel
Prisen for en Sandero Stepway er 140.000 kroner i benzinudgaven og 145.000 kr. plus levering med diesel. Det er ca. 35.000 kroner dyrere end den almindelige Sandero, men udstyrsniveauet – der findes kun ét – er også langt højere. Ifølge Dacia repræsenterer det standardmonterede udstyr en værdi på ca. 42.000 kr. Så umiddelbart en god forretning.
Listeprisen med diesel er altså kun 5.000 kroner højere end med benzin, og den er opgivet til at køre 25 km/l mod benzinerens 18,5 km/l, mens merudgiften i årlig grøn ejerafgift for dieseludgaven er på 920 kr. Dacia i Danmark har beregnet, at ved 20.000 km kørsel om året har dieselbilen tjent sig ind på bare to år.
Meget udstyr og 3 års garanti
Dacia Sandero Stepway byder blandt andet på fartpilot med fartbegrænser, kørecomputer, læderrat, aircondition, parkeringssensor bag, tågeforlygter, sædevarme, infotainment system med 7” berøringsskærm, streaming og håndfri Bluetooth-telefoni, USB og aux-stik. Det eneste, man kan tilkøbe som ekstraudstyr er metallak til 5.000 kr. og læderindtræk til blot 6.000 kr. Kun et sæt flotte alufælge savner vi på paletten – 16 tommer stålfælge er standard.
Moderne sikkerhedsudstyr som autobrems, advarsel mod medtrafikanter i blindvinkel osv. mangler – måske forståeligt nok prisen taget i betragtning. Til gengæld giver Dacia 3 års garanti på Stepway, et år mere end mange konkurrenter.
Om Dacia Sandero Stepway bliver en stor salgssucces er svært at sige; den samlede pakke virker umiddelbart tillokkende, og en direkte konkurrent som Renaults crossover Captur, der har samme motorer som Stepway, koster til sammenligning 177.000 kr. og 204.000 kr. plus levering med henholdsvis benzin og diesel i Formula Edition udstyrsniveau. Altså over 50.000 kr. sparet på dieseludgaven. Og de danske bilkøbere er meget prisbevidste, så måske kan Stepway fuldføre den mission, der hidtil ikke er lykkedes helt for Dacias mellemklasse crossover Duster.
Læs også:
Test: Dacia Sandero er et tilbud du godt kan sige nej til
Test: Dacia Duster er livsstil til lavpris