EU og Tyskland har indgået en aftale, der tillader produktion af en ganske særlig type forbrændingsmotorer efter 2035.
Efter 2035 skal det ikke længere være tilladt at producere og sælge nye biler med diesel- og benzinmotorer i EU.
Og dog. Især Tyskland har nemlig presset på for at holde en bagdør åben, så det også efter 2035 vil være tilladt at sælge fossildrevne biler, og lørdag lykkedes det at lande et kompromis.
“Vi har indgået en aftale med Tyskland om den fremtidige brug af e-brændstof,” skrev EU-Kommissionens miljøkommissær, Frans Timmermans, lørdag på Twitter.
Han skrev videre, at parterne nu vil arbejde for at få vedtaget nye CO2-standarder.
Den tyske regering – støttet af den tyske bilindustri – slog tidligere på måneden bremsen i ved at blokere for den aftale, der allerede i efteråret blev vedtaget af EU’s besluttende organer.
Tyskerne – og en lille håndfuld andre EU-lande, bl.a. bilproducerende Italien – har dermed gennemtrumfet, at det efter 2035 også skal være tilladt at sælge nyproducerede biler med forbrændingsmotorer, hvis blot de kører på syntetisk fremstillet grønt brændstof.
Stadig klimaneutral i 2050
Tidligere på ugen sagde EU-Kommissionens formand, Ursula von der Leyen, at “der er vilje til at løse spørgsmålet, fordi aftalen er afgørende for at indfri EU’s klimamål”.
EU skal nu i gang med at strikke en model sammen med lovgivning for en ny gruppe biler, der udelukkende kan køre på e-brændstof, hvorefter alle lovteksterne skal turen gennem EU-møllen inden den endelige vedtagelse.
EU’s målsætning er uændret i forhold til, at EU fra 2050 skal være klimaneutral. Og at de fossildrevne biler, som vi kender i dag, ikke længere må produceres efter 2035.