Et flertal i EU-Kommissionen har nu vedtaget at lægge op til 45 pct. importtold på elbiler fra Kina. Danske importører er afventende.
(Opdateret 14:55 med kommentar fra BYD Danmark) EU har netop i dag besluttet, at elbiler produceret i Kina i stedet for 10 procent importtold skal betale op til 45 pct. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.
10 af EU’s 27 medlemslande stemte for, og 12 afstod fra at stemme. Blandt de fem lande, der stemte imod, er Tyskland og Spanien, som begge har store økonomiske interesser i Kina. De frygter en ny kold handelskrig, da man må forvente modforanstaltninger fra kineserne.
MG, der herhjemme blandt andet sælger modeller som MG4 og MG ZS EV og har skudt en større modeloffensiv i gang, rammes af den højeste told. MG er ejet af SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation), der er ejet af den kinesiske stat. MG bliver pålagt den højeste importtold på 45 pct, da EU karakteriserer de statsejede virksomheder som ‘non cooperating companies’. Altså usamarbejdsvillige firmaer.
‘Business as usual’
Hvilkenbil har bedt MG Motor Danmark om en kommentar til EU’s importtold, men MG ønsker ikke at kommentere EU-beslutningen.
Hos den danske importør af BYD siger Country Director Søren Møller Pedersen, at det er ‘business as usual’ og at det ikke vil påvirke priserne på BYDs biler på det danske marked.
“Vi følger naturligvis situationen tæt, og bilbranchen er en dynamisk størrelse, hvor tingene kan ændre sig, men lige nu er det status quo.”
BYD er ved at bygge en fabrik i Ungarn, som forventes at stå færdig senest i 2026.
“Så over tid er den klare forventning, at denne udvikling vil få meget begrænset effekt,” siger Søren Møller Pedersen.
Statsstøtte skævvrider konkurrencen
Den øgede importtold blev indført i begyndelsen af juli. Den kom i kølvandet på USA’s beslutning om en importtold på 100 pct. De vestlige landes straftold kommer, fordi man mener, at det kinesiske diktatur yder massiv statsstøtte til producenter af elbiler. Det er konkurrenceforvridende og giver kineserne en betydelig fordel.
Ifølge Reuters fortsætter forhandlingerne med Kina dog. Importtolden skal træde i kraft i november, men EU-Kommissionen kan vælge at udsætte den, hvis forhandlinger med Kina anses for at være reelle.
Af redaktionen