EU kan tvinges til at reagere hårdt og hurtigt på USA’s 100 procents importtold på kinesiske biler. Ekspert tør ikke købe en bil fra Kina i dag.
Som Hvilkenbil skrev i mandags, truer USA med at øge importtolden på kinesiske varer fra de nuværende 27,5 til 100 procent.
Den officielle melding er kommet. Selvom USA’s præsident, Joe Biden, siger, at han ønsker “fair konkurrence og ingen konflikt”, er de 100 procent så voldsomt, at EU ikke kan lade som ingenting.
Europæiske overvejelser
I forvejen overvejer EU-Kommissionen, hvordan man kan hæve importtolden på kinesiske varer til EU fra de nuværende, meget lave 10 til 20, måske 27,5 procent.
Det har man overvejet siden oktober 2023 og skal fremlægge et udspil til afstemning i løbet af sommeren. En afstemning, der kræver enstemmighed blandt de 27 EU-lande for at kunne træde i kraft.
Vil ikke købe en kinesisk bil
René Tønder, strategisk rådgiver for bilbranchen i AutoInc, siger til Finans.dk, at han ikke selv ville købe en kinesisk produceret bil i dag. Også selvom han vurderer, at det amerikanske tiltag ikke i første omgang vil resultere i højere priser på kinesiske biler i Europa.
“Jeg kunne godt finde på at lease den i kort tid. Men jeg ville ikke påtage mig risikoen ved at købe den, fordi jeg et par år senere kunne stå med en bil, der ikke længere var på det europæiske marked,” siger René Tønder til Finans.dk.
Han forklarer sin tilbageholdenhed med det scenarie, at hvis en kinesisk producent på grund af en handelskrig vælger at trække sig fra Europa, kan bilisten stå tilbage i ingenmandsland. I så fald kan det være besværligt at få repareret og serviceret bilen og tilmed svært at sælge bilen igen.
Christel Schaldemose, socialdemokratisk medlem af Europa-Parlamentet, siger til Finans.dk, at USA’s importtold kan resultere i et hurtigere og hårdere EU-udspil overfor de kinesiske bilproducenter.
Når EU-politikerne skal tage stilling til størrelsen på importtolden, vil de utvivlsomt blive mødt af lobbyisterne i den europæiske bilindustri. Flere af de store, blandt andre BMW, Mercedes og Volkswagen, har over 30 procent af deres omsætning på det kinesiske marked.
Mangler globalt regelsæt
Finans.dk har også talt med Jens Ladefoged Mortensen, lektor i handelspolitik på Københavns Universitet. Han mener, at “EU er tvunget til at gøre noget tilsvarende. For markedet bliver meget presset nu, og overskuddet af kinesiske elbiler vil så blive dumpet på det europæiske marked. Og det kan den europæiske bilindustri ikke klare”, mener han.
Jens Ladefoged Mortensen understreger det problematiske i, at der ikke findes et globalt regelsæt, der kan definere vilkårene for eksport og import, statsstøtte, afgifter og moms.
Hvad blev der af frihandel?