Rapport antyder, at EU kan blive lige så afhængig af batterier til elbiler fra Kina, som EU var af gas fra Rusland.
Kina producerer op mod 80 procent af verdens lithium-ion-batterier til elbiler. Det er et seriøst problem, som EU-landene skal tage alvorligt. Ellers risikerer EU om få år at være viklet lige så meget ind i Kinas net, som man var filtret ind i handelsaftaler med Rusland før russernes overfald på Ukraine i februar 2022.
Advarslen står at læse i et arbejdspapir fra det spanske EU-formandskab, som branchetidsskriftet Automotive News citerer forud for EU-topmødet i Granada 5. oktober.
Bekymringen over Kinas stigende selvsikkerhed, økonomiske magt og den kinesiske regerings massive støtte til bilindustrien er tiltagende og skal tages alvorligt, hedder det. I rapporten foreslås det, at EU skal øge sit fokus på mindre afhængighed af varer fra Kina ved at støtte produktionen internt og vende sig mod mulighederne for at få produceret flere varer i Afrika og Latinamerika.
EU har en målsætning om at være CO2-neutral i 2050, og det har allerede fået behovet for blandt andet batterier til elbiler til at eksplodere.
“Behovet for lithium-ion-batterier vil de kommende år være 30 gange højere end i dag,” står der i arbejdspapiret fra det spanske EU-formandskab.
Skruer ned for krav til Euro 7
Forslaget om vigtigheden af at rive sig løs fra Kina og blive mere selvforsynende skal ses i sammenhæng med et andet forslag. Det spanske EU-formandskab synes nemlig at være blevet enige med de øvrige medlemslande om, at de kommende Euro 7-miljøkrav skal lempes.
Miljøkravene vil ifølge modstanderne have som konsekvens, at bilindustrien vil blive nødt til at bruge for mange midler på at nedbringe benzin- og dieselbilers udledning af CO2 og de kræftfremkaldende NOx-partikler.
Ved at kanalisere penge til fossilbiler forsvinder midler fra udvikling af elbiler, hvor de europæiske fabrikker i forvejen synes seriøst bagud på point i forhold til de kinesiske producenter af elbiler.
Otte EU-lande, herunder Frankrig og Italien, har offentligt ført an i kampen for at lempe Euro 7-kravene. Forslaget skal nu drøftes af Ministerrådet og derefter af Europa-Parlamentet og EU-Kommissionen, inden et endeligt forslag kan vedtages.
EU har siden 1992, da man indførte Euro 1-normen, skærpet miljøkravene til bilproducenterne. Euro 7-normen er planlagt til at træde i kraft i 2025.
England udskyder forbud
I samme boldgade har den engelske regering besluttet at udskyde et forbud mod at sælge fossilbiler i 2030 til 2035. Det flugter med EU’s deadline for udfasning af fossilbiler. Den engelske beslutning har ikke desto fået hård kritisk af flere bilproducenter. De har investeret i at være klar til at fremstille og sælge flere elbiler i Storbritannien fra 2030, men frygter nu lavere efterspørgsel på elbiler.
Rishi Sunak, England premierminister, forsvarer sig med, at størstedelen af bilsalget fortsat vil blive drevet af stadig billigere elbiler, uanset om fossilbiler udfases i 2030 eller 2035.
Hvad menes med “risikerer”?
Alt bliver jo efterhånden lavet i Kina, løbet er jo kørt. Så længe det er billigere at producere i Kina, bliver alt arbejde og produktion sendt til Kina. Dybt godnat, vi ligger som vi har redt.