I dag indfører EU op til 48 pct. told på kinesiske elbiler. Dansk analytiker tror dog ikke, det vil medføre højere priser – i første omgang.
Så faldt EU’s toldhammer. Efter måneders undersøgelser af, om Kina yder storstilet statsstøtte til deres elbil-produktion og dermed opnår en unfair konkurrencefordel, skruer EU fra i dag op for importtolden på kinesiske elbiler.
Tolden rammer Kina-mærkerne hårdt, men forskelligt. Den ekstra told er lavest, hvis bilproducenterne har samarbejdet med EU om undersøgelsen af statsstøtte. Højest, hvis EU har oplevet modstand og manglende samarbejdsvilje.
Værst går det ud over statsejede SAIC, der bl.a. sælger MG i Danmark. Her lægger EU 37,6 pct. told oven i de 10 procent, der i forvejen er på alle kinesiske elbiler. Altså lige knapt 48 pct. i alt.
Geely, der i Danmark står bag mærkerne Volvo og Polestar, ’slipper’ med 19,9 pct. ekstra told – altså 29,9 pct. i alt. BYD, der åbenbart har været meget samarbejdsvillige, kan nøjes med yderlige told på 17,4 pct. – i alt 27,4 pct.
Dør på klem
Kina har mange flere bilproducenter. Ifølge EU’s lange redegørelse kan de af dem, der har samarbejdet med EU nøjes med en yderligere told på 20,8 pct. (30,8 pct.) i alt, mens de øvrige ’straffes’ med samme toldsats som SAIC, altså sammenlagt 47,8 pct. told.
De nye toldsatser træder i kraft i dag. EU åbner dog en dør på klem for kineserne, der protesterer kraftigt mod de nye toldsatser og truer med lignende ’straftold’ på europæiske varer. Forhandlingerne fortsætter nemlig frem til november og kan i princippet blive justeret. Først 4. november bliver de nye, midlertidige toldsatser permanente.
Alt tyder dog på, at de kinesiske elbil-producenter må finde sig i en ny virkelighed med væsentligt højere told på de elbiler, de vil sælge i Danmark og resten af Europa.
Kina kan ’æde’ tolden
En dansk ekspert tror dog ikke, at vi umiddelbart vil se nævneværdige prisstigninger på kinesiske elbiler. Det er der flere grunde til.
”Det europæiske marked for elbiler er – undtaget enkelte lande som Danmark – svagt lige nu. Hæver man priserne, vil man i realiteten melde sig ud af markedet,” siger brancheanalytiker René Tønder fra AutoInc.
Han peger også på, at de kinesiske bilproducenter kan fremstille deres elbiler væsentligt billigere end konkurrenterne. Det giver dem en langt højere fortjeneste. Dermed kan de uden større problemer ’æde’ den højere told ved at skrue ned for deres velpolstrede fortjeneste.
Endelig har kineserne fortsat mulighed for at påvirke udviklingen gennem forhandlinger med både EU og europæiske bilproducenter, der ikke alle er begejstrede ved udsigten til at blive beskyttet mod kineserne ved hjælp af højere told. Mærker som BMW og Mercedes er bange for, at de bliver ramt af lignende straftold på det indbringende kinesiske marked.
”Frem til november kan der stadig ske gennembrud i forhandlingerne mellem EU og Kina. De kinesiske bilproducenter vil afvente resultatet af disse forhandlinger, inden de eventuelt hæver priserne. Det vil jo være fjollet at hæve dem nu, for så om få måneder at sætte dem ned igen,” siger René Tønder.
Flere kinesiske bilproducenter vil også bygge egne bilfabrikker i Europa. Dermed slipper de helt for importtold.
Xpeng fastholder priser
Herhjemme har den danske importør af det kinesiske bilmærke Xpeng allerede meldt ud, at den højere told ikke får betydning for de danske priser på Xpengs biler. Mærket sælger p.t. to biler herhjemme, Xpeng G6 og G9. Ingen af dem bliver dyrere, selv om tolden på dem fra i dag stiger fra 10 til 30,8 pct.
På lang sigt vurderer flere analytikere, at kinesiske bilproducenter – højere told eller ej – kommer til at sætte sig på en stor del af markedet for elbiler. Det kan du læse mere om her: Elbilerne fra Kina kommer – og vi kan ikke stoppe dem.