EU: Strid om CO2-krav blusser op igen

regnskab polestar

Hold fast i 2035-planen om EU-forbud mod salg af fossildrevne biler, mener Polestar. Mercedes kræver igen udsættelse af CO2-kravet.

Hvis der slækkes på det vedtagne krav om at standse salget af CO2-udledende biler fra 2035 i EU, vil det være en katastrofe for den europæiske bilindustris konkurrenceevne. Og for klimaet.

Så kontant er budskabet fra Polestars tyske topchef, Michael Lohscheller (foto).

Hans udtalelse til blandt andre nyhedsbureauet Reuters og branchetidsskriftet Automotive News kommer som en reaktion på Mercedes-bossen Ola Källenius’ brev til EU-Kommissionens formand, Ursula von der Leyen. Källenius og sammenslutningen af europæiske bilproducenter, ACEA, sendte forleden et brev til EU. Heri gentager man tidligere opfordringer til at udskyde 2035-kravet, som EU vedtog for tre år siden. Pres fra Kina og usikkerheden om USA’s præsident Donald Trumps straftold er blandt de argumenter, som ACEA fremhæver.

Giver fordel til Kina

Michael Lohscheller er frontfigur i det budskab, som 150 topplacerede chefer fra den europæiske elbilindustri har offentliggjort. Hvis man udsætter kravet og tillader fortsat produktion og salg af nye fossildrevne biler efter 2035, risikerer man at sætte den europæiske overgang til elbiler i stå. Samtidig giver man en uforholdsmæssig stor fordel til andre globale spillere. 

Og her mener den kinesisk-ansatte Lohscheller selvfølgelig også Kinas elbilproducenter. Polestar er – sammen med bl.a. Volvo, Zeekr, Lynk & Co samt Lotus – ejet af kinesiske Geely. Investorernes tro på Europas bilproducenter vil også lide et knæk, mener Lohscheller.

Ola Källenius og ACEA har som nævnt tidligere været fremme med klare opfordringer til EU om at justere på 2035-kravet. For en måned siden var de store ord i anvendelse, da Källenius gav udtryk for, at en fastholdelse af kravet vil betyde, at det europæiske bilmarked “vil kollapse”.

Den stærke lobby- og interesseorganisation ACEA og Källenius har tidligere haft held til at rokke ved EU’s beslutsomhed. I marts gik EU med til at udsætte de CO2-bøder, som bilproducenterne ellers skulle betale i år for at overskride de gradvist skærpede krav til CO2-udledning.

Mercedes er bagud

Ifølge en ny rapport fra den europæiske NGO, Transport & Environment (T&E), synes det ikke at stå så sløjt til med de europæiske bilproducenters CO2-udledning, som ACEA’s og Ola Källenius’ udtalelser antyder.

T&E’s EV Progress Report viser, at europæerne generelt er på rette spor i forhold til at reducere CO2-udledningen. Både Volkswagen, Stellantis, Renault og BMW Group vil i 2027 have nået det års CO2-mål. Det er dog ikke tilfældet for Mercedes, der stadig er et stykke fra.

Væk med skyklapperne

T&E, der er sat i verden for at fremme den grønne udvikling, fremfører forskellige argumenter for, at det går den rigtige vej. For eksempel har de europæiske bilproducenter i år solgt 38 procent flere elbiler end i samme periode 2024. Prisen på batterier til elbiler er siden 2022 faldet med 27 pct. og vil fra i år og frem til og med 2027 falde med yderligere 28 pct. sammenlignet med 2025-prisen. Endelig opfylder alle EU-lande kravet til antallet af offentlige ladepunkter, som EU har formuleret. Så udviklingen i ladeinfrastrukturen i Europa går efter planen.

“De europæiske bilproducenter har skyklapper på, hvis de tror, at Kina vil holde igen, mens europæerne forlænger gårsdagens teknologi … Den europæiske bilindustri skal satse på det 21. århundredes kritiske teknologier og ikke sætte kursen mod at blive et bilmuseum,” siger T&E-direktør Lucien Mathieu i forbindelse med offentliggørelsen af rapporten.

I morgen – fredag den 12. september – mødes Ursula von der Leyen med bilindustrien til en ny drøftelse af branchens fremtid. 

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here