For et år siden indførte EU straftold på kinesiske biler for ‘unfair konkurrence’. Intet tyder på, at det har beskyttet europæisk bilindustri - tværtimod.
Efter grundig research og nøje overvejelser indførte EU for et år siden importtold på kinesiske elbiler. Tolden var en straf for den “unfair konkurrence”, som kinesiske bilproducenter påfører europæiske bilmærker, fordi Kina yder massiv statsstøtte til landets bilindustri.
Straftolden var op til 35 procent oven i de 10 procent som alle varer, der importeres til EU i forvejen er pålagt. Et kinesisk bilmærke som MG skal derfor betale 45 procent i told, før det må sælge sine elbiler i Europa.
“Skæbnesvanger” beslutning
Det lyder som en effektiv stopklods. I virkeligheden har tolden slet ikke bremset invasionen af kinesiske biler, konkluderer en ekspert i et interview med branchemagasinet Automotive News Europe.
“EU’s beslutning om at udpege en bestemt teknologi ved at indføre ekstra told på kinesiske bilproducenter var skæbnesvanger,” lyder det tværtimod fra Philippe Houchois, administrerende direktør i investeringsselskabet Jefferies.
Tallene bakker Houchois’ påstand op: Sidste år blev der solgt 408.000 kinesiske biler i EU. I år kommer der til at stå Made in China på flere end 700.000 biler solgt i Europa.
Kina udnytter hul i toldmur
Forklaringen kan være svær at forstå, når man kigger på den fra Danmark. Her sælges især elbiler, mens salget af fossilbiler stort set er gået i stå.
Sådan er det ikke i mange andre europæiske lande. Her sælges der stadig flere fossil- end elbiler - og det har kinesiske bilmærker udnyttet: De har simpelthen øget eksporten af fossilbiler til Europa, der ikke er pålagt straftold.
Med succes. Særligt i Syd- og Østeuropa er bilkøberne indstillet på at købe billige benzin- og ladehybridbiler fra Kina. Måske har du selv bemærket det på nogle af de sydeuropæiske feriedestinationer, hvor udlejningsselskaberne har købt billige kinesiske biler i bundter.
“EU-afgørelsen efterlod et stort hul, åbent for ladehybrider og hybrider fra Kina,” fastslår Philippe Houchois.
Kineserne tvunget ud af Kina
Når Kina har udnyttet det åbenlyse hul i EU’s toldmur, skyldes det også, at det kinesiske hjemmemarked er præget af voldsom overproduktion og priskrig. Derfor er det fristende for kinesiske bilproducenter at eksportere fossilbiler til Europa - også til ekstremt lave priser, som de næppe tjener det store på.
Det afgørende er at holde gang i produktionen for derved at gøre sig fortjent til mere kinesisk statsstøtte. Taberne bliver europæiske bilproducenter, der har svært ved at konkurrere på ulige vilkår.
Kina sælger også flere elbiler
For at dryppe salt i såret, har kineserne endda held med fortsat at sælge elbiler i Europa trods straftolden: Sidste år udgjorde elbiler 44 procent af alle de biler, som kinesiske producenter solgte i Europa. I år ligger andelen på 34 procent. Da det samlede salg er øget, sælges der faktisk flere kinesiske elbiler i Europa i år - trods straftolden.
Ifølge Philippe Houchois er der en oplagt løsning på udfordringen: Kræv en høj andel af europæisk fremstillede dele i kinesiske biler, der sælges i Europa. Det vil gøre konkurrencen mere jævnbyrdig og samtidig tvinge kinesiske bilproducenter til at flytte mere af deres produktion til Europa.





