Europæiske arbejdspladser er i fare, og derfor vil EU dæmme op for invasionen af kinesiske biler. Eksperter forudser højere priser.
Prisen på kinesiske biler bliver holdt kunstigt nede, fordi den kinesiske stat beriger landets egne producenter med subsidier.
Det går ud over de store europæiske bilproducenter, og nu har EU-Kommissionens tyske formand, Ursula von der Leyen, indledt dét, der kan blive startskuddet til en handelskrig mellem Kina og EU.
Bilbranchen har, som Hvilkenbil også har beskrevet, længe advaret mod strømmen af kinesiske elbiler og opfordret til at indføre importskat. Og der er næppe tvivl om, at de europæiske bilproducenter fører en intensiv lobbykampagne for at få EU-Kommissionen til at gribe til våben.
Ursula von der Leyen sagde i sin tale til EU-Parlamentet onsdag, at Kommissionen i første omgang vil iværksætte en undersøgelse af Kinas statsstøtte til elbiler. Ifølge britiske The Guardian pumpede den kinesiske stat i årene 2010-2020 over 145 milliarder kroner i den elektriske bilindustri, og i juni i år vedtog regeringen en fireårig skattelettelse til en værdi af næsten 500 milliarder kroner.
27,5 pct. dyrere
Til Ritzau fastslår Peter Bay Kirkegaard, chefkonsulent i Global Handel under Dansk Industri (DI), at EU’s undersøgelse kan ramme de europæiske forbrugere i form af højere priser.
“Men det er et nødvendigt onde for at beskytte europæiske virksomheder og arbejdspladser mod urimelig konkurrence,” siger han.
I USA, hvor man er længere fremme end EU i bestræbelserne på at dæmme op for Kinas indflydelse, er afgiften på kinesiske biler i øjeblikket 27,5 pct. Og netop den procentsats kan meget vel – i første omgang – være den afgift, som EU vælger også at indføre. Det vil med andre ord betyde, at elbilerne fra Kina bliver 27,5 pct. dyrere, og bilkøberne kommer til at betale prisen.
Skæbnens ironi er også, at en EU-importskat på biler fra Kina vil kunne give bagslag for europæiske bilgiganter som eksempelvis Volkswagen-gruppen og BMW, der samarbejder tæt med kinesiske bilproducenter – gengældelsesaktioner betragtes som et sandsynligt scenarie.
En afgift på biler importeret fra Kina kan potentielt også gå ud over amerikanske Tesla, verdens største producent af elbiler, der får bygget en solid portion biler på kinesiske fabrikker og i dag tegner sig for cirka 40 procent af de eksporterede biler fra Kina.
Kina advarer
Den kinesiske regering advarede torsdag om konsekvenserne af en europæisk afgift: Den vil få “negativ indflydelse på handlen mellem Kina og EU, forstyrre bilindustrien og forsyningskæderne”.
En advarsel, man ikke skal tage let på, da Kina i øjeblikket sidder temmelig tungt på blandt andet produktionen af elbilernes batterier.
EU er en stor maskine, og Kommissionens undersøgelse forventes at løbe de kommende otte-ni måneder, hvorefter man eventuelt vil kunne indlede en politisk proces, der så kan munde ud i øgede afgifter på biler fra Kina.
Af de 850.000 elbiler, som i 2022 blev importeret til Europa, kom halvdelen fra Kina. Den samlede andel af solgte elbiler i Europa var i 2022 lidt over otte procent, og EU forventer, at 15 pct. af alle elbiler ved udgangen af 2025 vil være fra Kina. Prisen på de kinesiske elbiler var i fjor i gennemsnit 20 pct. mindre end på de europæiske.