Europæisk bilindustri og flere lande vil have udskudt EU-krav om udfasning af fossilbiler fra 2035. EU overvejer skrappe krav til firmabiler.
Presset på EU Kommissionen vokser. Store dele af den trængte, europæiske bilindustri ønsker, at EU skal udskyde kravet om udfasning af fossilbiler fra 2035. De advokerer for overgangsløsninger som ladehybrider og syntetiske brændstoffer til fossilmotorer - i hvert fald i en periode på den anden side af 2035.
Senest har seks EU-lande sendt et brev til EU Kommissionens formand Ursula von der Leyen, hvor de beder om udsættelse af forbuddet mod benzin- og dieselbiler.
“Vi er ved et vendepunkt både for EUs bil- og bilkomponentindustri og for den europæiske klimaindsats. Vi kan og skal forfølge vores klimamål på en effektiv måde, uden at vi samtidig ødelægger vores konkurrenceevne, står der ifølge flere medier som Reuters i brevet.
“Industriel ørken”
De seks lande frygter, at Europa ender som “en industriel ørken” - altså et Europa, der ikke er i stand til at producere sine egne biler længere.
Brevet er underskrevet af de seks landes statschefer - Italiens Georgia Meloni, Polens Donald Tusk, Slovakiets Robert Fico, Ungarns Viktor Orbán, Tjekkiets Petr Fiala og Bulgariens Rosen Zhelyazkov. Brevet kommer altså fra nogle af de lande i EU, der er længst bagud med omstillingen til elbiler.
Udskudt en uge
Urusula von der Leyen og resten af EU Kommissionen hører dog også vedholdende protester fra Tysklands kansler Friedrich Merz og de store, tyske bilproducenter.
Trykket har angiveligt fået EU Kommissionen til at udskyde en planlagt beslutning i morgen den 10. december til den 17. december i næste uge.
Forventningen er, at EU Kommissionen vil udskyde forbuddet mod fossilbiler og tillade bl.a. ladehybrider og syntetiske brændstoffer efter 2035.
Firmabiler skal være elektriske
Når beslutningen endnu ikke er truffet, skyldes det angiveligt, at EU Kommissionen barsler med en noget-for-noget løsning på uenigheden. Ifølge flere medier overvejer EU Kommissionen at komme med et modkrav: Hvis 2035-kravet skal udskydes, skal halvdelen af alle firmabiler solgt i EU fra 2027 være elbiler.
Det vil få enorm betydning, for en meget stor del af de nye biler, der sælges i Europa, er firmabiler. I Tyskland, der er Europas største bilmarked, udgør firmabiler således op mod to tredjedele af det samlede bilsalg.
Også varebiler skal i langt højere grad end i dag være elektriske, mener EU Kommissionen.
Andre aktører som f.eks. bilproducenterne Volvo og Polestar advarer mod, at det kun vil gavne kinesiske bilproducenter at udskyde 2035-kravet.
Hvilkenbil følger udviklingen tæt.






