EU kommissionsformand Ursula von der Leyen vil skabe en klasse af små, billige og europæisk fremstillede biler, der kan tage kampen op med Kina.
Europa kan sagtens tage kampen op mod billige biler fra Kina – og EU er klar til at bakke Europas bilindustri op med milliarder af kroner.
Kampgejsten var ikke til at tage fejl af, da EU kommissionsformand Ursula von der Leyen tidligere i dag lancerede EU’s plan for Europas trængte bilindustri.
’Initiativet for små og prisvenlige biler’ skal især kickstarte salget af nye, små, billige og miljøvenlige biler, som mange europæere efterspørger og faktisk har råd til.
Made in Europe
”Jeg mener, at Europa skal have sin egen E-bil. E for environmental – ren, effektiv og let. E for economical – til at betale. E for europæisk – bygget her i Europa med europæiske forsyningskæder. Fordi vi kan ikke lade Kina eller andre vinde dette marked,” lød det fra Ursula von der Leyen.
EU nøjes ikke med moralsk opbakning. Med planen følger over 13 milliarder kroner, der skal bruges til europæiske produktion af elbil-batterier. Von der Leyen vil også indføre et Made in Europe-mærke til offentlige indkøb, der skal sikre europæiske producenter et solidt hjemmemarked.
Samarbejde med bilproducenter
De nærmere detaljer i planen skal udarbejdes sammen med de europæiske bilproducenter som VW, BMW, Mercedes, Renault og Stellantis.
”Millioner af europæere ønsker at købe billige, europæiske biler, så vi skal investere i små, billige biler – både til det europæiske marked, men også for at efterkomme den stigende, globale efterspørgsel. Derfor foreslår vi at arbejde sammen med industrien om et nyt initiativ for små og billige biler,” uddybede Ursula von der Leyen.
Intern uenighed
Kommissionsformanden gik ikke i detaljer med teknologien. Flere bilproducenter som BMW, Mercedes og Stellantis ønsker at udskyde EU’s forbud mod fossilbiler fra 2035. I stedet ønsker de at få lov til at tilbyde kunderne et bredt udvalg af teknologier. Ikke bare elbiler, men også hybridbiler og biler med forbrændingsmotorer, der kan køre på syntetisk benzin.
Men industrien er splittet. Andre mærker som Volvo og Polestar opfordrer EU til at fastholde 2035-kravet. Miljøorganisationen Transport & Environment mener ligefrem, at europæisk bilindustri har kurs mod at blive et ’bilmuseum’, hvis man ikke overholder 2035-kravene.
Fremtiden er elektrisk
Her går EU tilsyneladende på listefødder inden krisemødet i morgen med sammenslutningen af europæiske bilproducenter ACEA, der både lobbyer for slappere miljøkrav og mulighed for at benytte andre teknologier end elbiler.
Ursula von der Leyen taler om ”respekt for teknologi-neutralitet”, hvilket kan opfattes som en åbning for ACEA.
Omvendt fastslog kommissionsformanden tidligere i dag, at ”uanset hvad, er fremtiden elektrisk og Europa vil være en del af det. Bilers fremtid – og fremtidens biler – skal skabes i Europa.”