Euro NCAP kræver flere trykknapper i bilerne

trykknapper

Fra 2026 øger Euro NCAP kravene til sikkerhed. Mindre skærmbetjening og flere trykknapper er blandt kravene, hvis man vil score fem stjerner.

Ejere af nyere biler har ikke kunnet undgå at bemærke det: At den trykfølsomme skærm er blevet stedet, hvor man betjener langt de fleste funktioner, og at færre og færre funktioner kan klares med tryk- og drejeknapper og stilke.

Sikkerhedsorganisationen Euro NCAP, der efterprøver de fleste nye bilers sikkerhed i virkelige test, har år for år skærpet kravene til sikkerheden, hvis bilerne har ambitioner om at opnå de maksimale fem stjerner.

Fra 2026 er der fokus på bilernes trykfølsomme skærme, da Euro NCAP tager fat på det faktum, at det er skidt for trafiksikkerheden, når man flytter sin opmærksomhed fra vej til skærm.

Stilke eller trykknapper

Da Euro NCAP primært har fokus på sikkerhed, er det netop betjening, der har forbindelse til sikkerhed, som Euro NCAP strammer kravene til. Fem basale funktioner som blinklys, havariblink, vinduesviskere, horn og SOS-knapper skal betjenes via stilke eller trykknapper, for at bilen kan prydes med fem NCAP-stjerner.

“Den overdrevne anvendelse af berøringsskærme er et problem i hele bilindustrien, da tendensen er at flytte betjeningen af nøglefunktioner til centrale skærme, hvilket tvinger førerne til at fjerne øjnene fra vejen. Dermed fjernes opmærksomheden fra kørslen, og i sidste ende øger det risikoen for ulykker,” forklarer Matthew Avery, strategisk direktør hos Euro NCAP, til britiske The Times.

Derfor vil “Euro NCAP fra 2026 anbefale producenterne på en intuitiv måde at benytte separat, fysisk betjening af basale funktioner”, siger Matthew Avery.

Nemmere, ikke sværere

Nogle begejstres over de trykfølsomme mobil- og iPad-lignende skærmes indtog i bilerne. Andre – blandt andre også Hvilkenbil – er mere forbeholdne, især når det kommer til de mest brugte funktioner. At Euro NCAP kræver logisk og ligetil betjening af de funktioner, der umiddelbart har med sikkerhed at gøre, kan Hvilkenbil kun bifalde.

Men der skal heller ikke herske tvivl om, at vi her på redaktionen mener, at det er særdeles uhensigtsmæssigt og heller ikke brugervenligt at skulle fjerne øjnene fra vejen og trykke sig gennem flere menuer for eksempelvis at aktivere sædevarme eller skifte fra radio til streaming af en podcast. For hvorfor gøre noget, som kan gøres meget simpelt, mere besværligt? Dét kan aldrig være det samme som fremskridt.

Stemmebetjening til de mest benyttede funktioner er heldigvis en mulighed i mange biler, men ikke alle fungerer lige gnidningsfrit, og så stjæles der endnu mere opmærksomhed fra det, som man burde koncentrere sig om – nemlig køre bil.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here