EU vil frigøres fra kineserne og være selvforsynende med batterier til elbilerne. 27 gigantiske batterifabrikker inden 2030 er realistisk.
Batterifabrikker: Elbilerne strømmer ud på de europæiske veje. I 2020 købte europæerne 1,3 millioner elbiler, dobbelt så mange som året før og flere end kineserne. I år forventes salget i EU ifølge branchetidsskriftet Automotive News at nå 1,9 millioner.
Og hvis EU-Kommissionens erklærede mål om mindst 30 millioner elbiler i 2030 skal nås, og hvis europæiske fabrikker skal producere mindst 90 procent af batterierne til elbilerne, skal der for alvor sættes strøm til.
Den “strøm” består blandt andet i EU-støtte og ikke mindst private investeringer. Støtten fra de offentlige EU-kasser til batteriproduktion løber i år op i mindst 6,1 milliarder euro (godt 45 mia. kroner). Derudover ventes bilproducenterne og associerede virksomheder de kommende år at pumpe over ti gange så mange milliarder i udvikling og opbygning af teknologi og fabrikker.
EU har beregnet, at de planlagte investeringer i øjeblikket beløber sig til 60 mia. euro (446 mia. kr.), hvilket er tre gange så meget, som kineserne officielt investerer.
I Europas elektriske bestræbelser ligger en klar ambition om at frigøre sig fra afhængigheden af det totalitære kinesiske regime. En kortere og mindre følsom transportvej er også en ambition. Tænk blot på de massive konsekvenser det havde for varetransporten mellem Asien og Europa, da containerskibet “Ever Given” satte sig på tværs i Suezkanalen.
Endelig synes corona-pandemien grundlæggende at have vist os, at der på rigtigt mange parametre er en betydelig værdi i holde produktionen tættere på.
Grøn, europæisk produktion
Afgørende for den europæiske batteriproduktion er at “sikre en bæredygtig og miljømæssigt forsvarlig produktion, der dækker hele forsyningskæden fra udvinding over produktion til genanvendelse”, siger Maros Sefcovic, en af EU-Kommissionens viceformænd, til Automotive News.
Og det er kravene, når EU skyder milliarder i udviklingen.
De europæiske batterifabrikker er allerede godt på vej – indtil videre er de store spillere svenske Northvolt AG (billedet), norske Morrow Batteries, Britishvolt Ltd. i England, Automotive Cells Co. SE i Frankrig og Tyskland samt Volkswagen AG i Tyskland. Og amerikanske Tesla Inc., der etablerer sig i Tyskland.
Modstanderne er kinesiske Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. (CATL), der i øjeblikket er verdens største producent af batterier til elbiler, og sydkoreanske LG Energy Solution og Panasonic. De to førstnævnte sydøstasiatiske giganter har p.t. nærmest monopol i Europa.
Eksperter anslår over for Automotive News, at med de nyeste initiativer vil den europæisk ejede batteri-industri i 2030 producere næsten en tredjedel af verdens bilbatterier. I 2020 stod europæerne blot for syv procent af verdensproduktionen.
VW med store ambitioner
I marts meddelte Volkswagen, at man som en begyndelse vil investere godt 114 mia. kroner i opbygningen af seks batterifabrikker i Europa. Den første er allerede ved at starte op i Salzgitter i Tyskland. Eksperter anslår, at med de bebudede investeringer kan VW ved udgangen af dette årti være verdens næststørste producent af batterier til elbiler. Kinesiske CATL vil formentlig også om knap ni år være verdens største.
Kinesernes magtfulde monopol-lignende status i Europa kan vise sig snart at være forbi. Og det skal vi ikke begræde.