Tesla Model Y er stadig den mest solgte elbil i Europa. Kina maser fortsat på, og aldrig har europæerne købt så mange kinesiske biler.
Tesla mig hér, Tesla mig dér, Tesla alle steder. I hvert fald tilstrækkeligt mange steder til at det ikke kun er i Norge og Danmark, som Hvilkenbil de seneste dage har beskrevet, at Tesla er populær.
Ser man på det samlede bilsalg i Europa, er Tesla Model Y, trods en tilbagegang, stadig den bedst sælgende elbil. Tesla er samlet set også det bedst sælgende mærke, men med VW lige i hælene. I august købte europæerne 8.330 Model Y og 6.382 Model 3. I alt 14.712 styk Tesla.
VW kryber stadig tættere på med i alt 14.197 solgte elbiler. ID.3 er den mest populære tæt fulgt af ID.4 og lidt længere nede på listen ID.7. Hvis vi samler hele Volkswagen-koncernen, er alle andre distanceret. For med Skoda Elroq og Enyaq samt Audis og Cupras elbiler medregnet er Volkswagen-storfamilens samlede salgstal langt forbi alle de andre (se tabel i bunden af artiklen).
Mere end en fordobling
Selvom biler fra Kina endnu ikke har taget en alarmerende del af kagen, så er kinesernes fremmarch alligevel markant. På ét år er den kinesiske andel af bilsalget i Europa steget fra 2,6 til 5,5 procent. I rå tal vil det sige 43.529 solgte biler – det totale bilsalg i de 27 EU-lande plus Storbritannien var i august på 790.177.
Tallene omfatter ikke kun elbiler, men også alle andre drivlinjer, hvor kineserne er stærke på opladningshybrider.
I procent er antallet af solgte kinesiske biler på et år steget med 121 pct. Samlet set steg bilsalget i de 28 lande med fem pct. i forhold til august 2024.
I regnskabet over solgte elbiler er ingen kinesiske modeller dog repræsenteret på listen over de 25 mest solgte.
Trods det, har de europæiske bilmærker god grund til fortsat at kigge sig over skulderen og rette blikket stift mod øst. Eksempelvis solgte kineserne i august flere biler end europæiske fabrikanter som Renault og Audi.
Kinesisk masseinvasion
I øvrigt er antallet af kinesiske mærker, som er til stede i Europa, i øjeblikket helt oppe på 40. De fem største – MG, BYD, Jaecoo, Omoda og Leapmotor – tegner sig for 84 pct. af kinesernes salg.
Hvis man kigger på koncernerne, er Volkswagen-gruppen suverænt størst med over dobbelt så mange solgte som koncern nummer to, Stellantis (bl.a. Peugeot, Citroën, Opel, Fiat og Jeep). Først på niende- og tiendepladsen kommer de første kinesiske koncerner, nemlig Geely og SAIC.
Selvom salget af elbiler fortsat stiger, og i lande som blandt andet Norge og Danmark er helt exceptionelt højt, så er ikke én af de 10 bedst sælgende biler i de omfattede 28 europæiske lande en elbil. Europæernes fem foretrukne er VW T-Roc, Dacia Sandero, Toyota Yaris Cross, VW Tiguan og Renault Clio.
Den seneste Europa-statistik fra JATO kan nærstuderes ved at klikke på linket her.
De 15 mest solgte elbiler i Europa i august 2025
Model | Solgte i | Ændring i pct. |
august 2025 | fra aug. 2024 | |
Tesla Model Y | 8.330 | - 37 |
Skoda Elroq | 6.450 | Ny |
Tesla Model 3 | 6.382 | 15 |
BMW iX1 | 5.260 | 42 |
VW ID.3 | 5.253 | 52 |
VW ID.4 | 4.963 | 22 |
Kia EV3 | 4.519 | Ny |
Skoda Enyaq | 4.410 | - 18 |
Renault 5 | 4.175 | Ny |
VW ID.7 | 3.981 | 42 |
Ford Explorer | 3.379 | 88 |
Hyundai Inster | 3.371 | Ny |
BWM i4 | 3.022 | - 13 |
Audi Q6 e-tron | 2.952 | 209 |
Hyundai Kona | 2.931 | 24 |
Mercedes EQA | 2.897 | - 10 |
Cupra Tavascan | 2.680 | Ny |
Cupra Born | 2.541 | - 17 |
Audi A4 e-tron | 2.406 | -26 |
Mercedes EQB | 2.402 | 12 |
Volvo EX30 | 2.140 | - 68 |
Audi A6 e-tron | 2.081 | Ny |
Citroën C3 | 1.965 | Ny |
Mini Cooper | 1.854 | - 24 |
Mini Aceman | 18.46 | Ny |
Tal omfatter EU + Storbritannien | ||
Kilde: JATO |