Europas bilindustri vil bruge nødret mod miljøkrav

europas bilindustri

Bilproducenterne i Europa vil bruge ’corona-lov’ for at udskyde miljøkrav, som de ikke mener, de kan opfylde. Millioner af jobs er på spil.

Panikken breder sig i Europas bilindustri. Ifølge et lækket notat, som det tyske presseagentur DPA er kommet i besiddelse af, overvejer den magtfulde sammenslutning af europæiske bilproducenter ACEA, at påkalde sig ’nødret’ for at undgå at leve op til de miljøkrav, som EU indfører næste år.

Ifølge de nye miljøkrav skal den gennemsnitlige CO2-udledning fra alle de modeller, som den enkelte bilproducent fremstiller, reduceres fra i dag 115,1 gram CO2 pr. km til 93,6 gram CO2 pr. km i 2025. I 2030 skærpes miljøkravene for alvor til 49,5 gram CO2 pr. km.

ACEA konkluderer ifølge notatet, at det ikke er realistisk at leve op til næste års miljøkrav.

”Derfor vil industrien blive konfronteret med bøder i milliardklassen”. Vil man undgå kæmpebøderne, ”er der ikke andre muligheder, end at drosle ned for produktionen, hvilket vil true millioner af arbejdspladser i EU,” skriver ACEA i notatet.

Regner man alle underleverandører med, beskæftiger Europas bilindustri 13 millioner mennesker.

Vil udskyde krav to år

Ifølge notatet fra ACEA er problemet, at man på den ene side ikke kan komme under en gennemsnitlig CO2-udledning på 120 gram CO2 pr. km med fossilbiler. Heller ikke ved at skrue op for produktionen af hybridbiler, der kører delvist på el, som industrien faktisk gør lige nu. På den anden side har bilproducenterne svært ved at sælge de elbiler, der med 0 gram CO2-udledning faktisk kan sørge for, at de kan overholde EU’s skærpede miljøkrav.

I stedet for at accelerere udviklingen af mindre og billigere elbiler, foreslår ACEA i notatet at løse problemet ved at påkalde sig ’nødret’. ACEA mener, at man kan genbruge regler, som EU midlertidigt indførte i forbindelse med først corona-pandemien og efterfølgende Ruslands invasion af Ukraine. Som ACEA fortolker disse regler, kan EU udskyde de skærpede miljøkrav i to år. Hvorvidt det er tilstrækkelig tid til at nå i mål for Europas bilindustri, fremgår ikke af DPAs omtale.

Hård kritik

Det lækkede notat fra europæisk bilindustris egen lobbyorganisation har ikke overraskende fået kritikerne op i det røde felt.

”Bilproducenterne har i de seneste to år tjent over 130 milliarder euro og har siden CO2-målet blev kendt i 2019 haft tid til at forberede sig. Nu forlanger de, at der skal indføres en nødret, så de kan blive ved med at sælge forurenende biler. EU og den tyske regering må ikke tillade, at gøre miljøbeskyttelsen til et offer for ledelsessvigt hos nogle bilproducenter,” tordner direktør for den tyske afdeling af miljøorganisationen Transport & Environment Sebastian Bock.

En anden miljøorganisation, Greenpeace, er heller ikke imponeret og kritiserer især Tysklands største bilkoncern, VW, for at kræve mere tid til at overholde miljøkravene.

”Det er en falliterklæring, når VWs bestyrelsesformand lige før lukketid forlanger mere tid. Grænseværdierne blev besluttet for mere end fem år siden, og VW-koncernen har haft rigelig tid til at tilpasse sig. Klagesangen over de angiveligt for skrappe grænseværdier kan ikke skjule den manglende, langsigtede strategi,” siger kampagneleder for Greenpeace i Tyskland, Marion Tiemann.

Kina lurer i kulissen

Der er med andre ord lagt op til armlægning mellem Europas bilindustri og EU. Bilfabrikkerne vil have mere tid og true med tab af arbejdspladser, hvis de ikke får det. EU vil fastholde køreplanen frem mod forbud af salg af biler, der udleder CO2 i 2035 – og formentlig frygte, at den deadline også skrider, hvis man udskyder CO2-kravet for 2025.

I kulissen lurer Kina på at erobre det europæiske bilmarked med billige, statsstøttede elbiler.

Det store, ubesvarede spørgsmål er, om Europas bilindustri klarer sig bedst ved at få lov til at sælge fossilbiler lidt endnu. Eller om det er bedre til at presse den til at tage kampen op med kineserne nu, ved at skrue op for udviklingen af elbiler, der både kan konkurrere med kineserne og leve op til EU’s miljøkrav?

[email protected]

1 COMMENT

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here