Efter tre år på markedet får BMW 5-serie et forsigtigt facelift. 518D bliver en ny, billigere basismodel, og så ”sejler” 5-serien, når du slipper speederen.
Tre år er et halvt liv for en bil. Så når BMW 5-serie snart får en mild ansigtsløftning, er det lige efter bilindustriens ABC for, hvordan man tackler en ”midtvejskrise”: En let opstrammet front og en række tekniske forbedringer skal sikre 5-serien tre år til som bestseller.
For 5-serien er en vigtig succes for BMW med mere end én million solgte eksemplarer. Selv i Danmark, hvor priserne begynder ved 600.000 kr., er 5-serien duks i klassen for store firmabiler, der også tæller Audi A6, Mercedes E og Volvo V70.
Med faceliftet bliver der mulighed for at udbygge den position. En ny model, 518d, kiler sig nemlig under 520d som 5-seriens basismodel. Vi gætter på, at det barberer op til 50.000 kr. af prisen og dermed ender billigste 518d i omegnen af 550.000 kr.
518d-betegnelsen lyder måske beskedent for den ”ultimative køremaskine”, men 2-liter motorens 143 dieselheste rækker faktisk til en 0-100 km/t sprint på 9,6 sekunder. Endnu vigtigere er det lave forbrug på 22,2 km/l. I en tid, hvor stadig flere firmaer lægger stigende vægt på social og miljømæssig ansvarlighed, kan forbruget være afgørende for, om en bilmodel bliver godkendt som firmabil eller ej.
Motor med friløb sparer brændstof
Med til at holde forbruget nede er en ny friløbs-funktion: Princippet forbindes især med ældre Saab-modeller, der koblede motoren fra, når chaufføren slap speederen. Det samme sker nu i den faceliftede 5-serie – BMW kalder det ”at sejle”. Ideen er, at en forudseende chauffør kan spare brændstof på at trille frem mod rødt lys, byzoner med lav hastighed eller måske bare ned ad lange bakker. Med friløb er der nemlig ingen motorbremse, så der bruges kun nogle få dråber benzin eller diesel på at holde motoren i tomgang, mens biler ”sejler” fremad. Teknikken kommer ikke bare i den opgraderede BMW 5-serie, men vil vinde indpas i adskillige BMW-modeller.
Ellers er nyhederne i 5-serien til at overskue. Mod merpris indføres flere avancerede førerassistenter som automatisk fjernlys og ”nightvision” med automatisk genkendelse af mennesker og dyr i nærheden af vejen. Xenonlys bliver standard på alle BMW 5-serie, og så rykker sideblinklyset fra forskærmen op i spejlhuset.
Derudover skal man være feinschmecker for at kende forskel på den ”nye” og nuværende 5-serie. Foran pyntes der med lidt flere kromlister, mens let ændrede LED-baglygter skal få 5-serien til at se bredere og lavere ud. Ikke desto mindre er det lykkedes BMW at reducere karrosseriets luftmodstand til en cw-værdi på rekordlave 0,25 – en detalje, der er med til at holde forbruget nede.
Den faceliftede BMW 5-serie når til Danmark i løbet af efteråret.
Læs mere: Ud at ”sejle” med BMW