Færdselsstyrelsen giver FDM ret i, at Tesla-modeller kan have så meget slør, at de skal omsynes. Tesla mener slør er inden for tolerancen.
FDM Test & Bilsyn havde ret, da de lod to Tesla Model 3 dumpe bilsyn på grund af væsentligt slør i hjulophænget. De dumpede bilsyn fik de to ejere til at klage over FDM, men efter at have behandlet klagerne giver Færdselsstyrelsen FDM Test & Bilsyn ret: De to Teslaer havde så meget slør i de bagerste hjulophæng, at det var korrekt at lade bilerne dumpe synet.
Det skriver fdm.dk.
Tesla har ofte slør
Færdselsstyrelsens afgørelse bekræfter, hvad FDM Test & Bilsyn og andre eksperter har hævdet gennem længere tid: At Tesla ofte lider af slør i hjulophæng og ratstamme.
Så sent som i januar fortalte FDM, at næsten hver fjerde Tesla Model 3 fra årgang 2020 dumpede på grund af slør i vitale dele. Til sammenligning havde andre elbiler en dumpeprocent på ni.
Ratstamme kan også have slør
Sløret i baghjulsophænget skyldes slidte eller defekte bøsninger. Flere Teslaer kan også have slør i ratstammemodulet, der får rattet til at rykke til alle sider.
“Vi er naturligvis tilfredse med afgørelsen, for vi har gjort opmærksom på problemerne flere gange. Ved andre bilmodeller oplever vi normalt først slør i hjulophæng og styretøj på ældre biler, som har kørt mange kilometer. Men med de to Tesla-modeller, ser vi det forholdsvist tidligt i bilens levealder, og for mange allerede inden de skal til deres første syn,” siger områdechef i FDMs tekniske rådgivning Lone Otto.
Tesla-ejere i ingenmandsland
Selv om både FDM Test & Syn og Færdselsstyrelsen vurderer, at nogle Teslaer kan have så meget slør, at de ikke kan bestå et syn, efterlades mange Tesla-ejere i et ingenmandsland. Tesla hævder nemlig, at sløret ligger inden for fabrikstolerancerne. Derfor vil Tesla ikke udbedre sløret på garantien.
“Det er ikke rimeligt, at forbrugeren står med en ekstra udgift til reparation og evt. omsyn, fordi bilen har en fejl, den ikke burde have. Tesla bør revurdere sagerne og foretage de nødvendige reparationer uden beregning under garantien og refundere udgifter for reparationer, som allerede er udført mod betaling – både hos Tesla og hos tredjepart,” siger Lone Otto.
Ifølge FDM har det ikke været muligt at få en kommentar fra Tesla om Færdselsstyrelsens afgørelse.